تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

طلاق از طرف مرد

طلاق، مسئله ای که امروزه بیش از گذشته در میان جوامع مختلف رواج پیدا کرده است. طبق آمار بدست آمده، در کشور ما نیز آمار طلاق بین زوجین بسیار بالا رفته است. هر دو طرف زن و مرد می توانند درخواست طلاق کنند. طلاق از طرف مرد با دریافت گواهی عدم امکان سازش با همسر خود آغاز می شود. چه طلاق از طرف مرد و چه از طرف زن باشد، باید مراحلی را طی کند. مراحلی که در هر دوی آن ها الزامی هستند. مراحل طلاق از طرف مرد، بخش های گوناگونی دارد. مرد تنها زمانی می تواند نسبت به طلاق اقدام کند که تمامی حق و حقوق قانونی زن و جلسات مشاوره ای را که سپری می کند را پرداخت کرده باشد. در این مطلب قصد داریم به صورت جامع و کامل در خصوص شرایط طلاق و ضوابط آن با شما صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مطلب از گروه حقوقی عدل دانو همراه باشید.

طلاق از طرف مرد

طلاق و خانواده

معمولا بیشتر کسانی که برای طلاق اقدام می کنند، این تصمیم را تنها راه نجات از زندگی می دانند. طلاق می تواند اثرات منفی و مثبتی بسیاری در زندگی داشته باشد. اثراتی که بعضا جبران ناپذیرند و آسیب هایی که به شخص و جامعه میزنند، گریبان گیر نسل های بعدی می شود. بهتر است زوجین چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اقتصادی و اجتماعی در یک سطح باشند و دوره های مشاوره قبل ازدواج را سپری کنند.

چه خوب است جامعه ای را مشاهده کنیم که در آن هیچ گونه جدایی وجود نداشته باشد. اما گاهی اوقات طلاق می تواند مسیری برای یک زندگی جدید و تازه باشد. مسیری که تاریکی های گذشته را جبران کند. گفتیم که هم مرد و هم زن می توانند برای طلاق اقدام کنند. اما جدایی آن ها تنها با یک تصمیم امکان پذیر نیست و باید تمام بندهای طلاق را بپذیرند. در این قسمت قصد داریم قبل از بیان شرایط طلاق از طرف مرد، مراحل آن را به شما معرفی کنیم. مراحلی که اجرای هر کدام از آنها الزامی است. به ادامه مطلب توجه کنید تا با مراحل طلاق از طرف مرد آشنا شوید.

طلاق و خانواده

 طلاق از طرف مرد چند مرحله دارد؟

طلاق از طرف مرد یا زن، دارای مراحل مختلفی است. تا این مراحل به خوبی و به طور کامل سپری نشود، طلاق به هیچ عنوان انجام نمی گیرد. طلاق یک پروسه تقریبا زمان بر است که نیاز به انجام دقیق آن است. طلاق از طرف مرد با دادخواست آغاز و با ثبت طلاق به اتمام می رسد. اما در این بین نباید از مراحل طلاق از طرف مرد که کمی پیچیده است غافل شد. توجه خود را جلب کنید تا قدم به قدم، با مراحل و شرایط طلاق از طرف مرد آشنا شوید.

طلاق از طرف مرد چند مرحله دارد؟

1)دادخواست صدور گواهی

اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدای مطلب گفتیم که طلاق از طرف مرد با دادخواست صدور گواهی آغاز می شود. دادخواست صدور گواهی اولین مرحله از مراحل طلاق از طرف مرد است. در مرحله اول، مرد باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، درخواست صدور گواهی عدم سازش با همسر خود را تنظیم کند و سپس دادخواست خود را به دادگاه خانواده بفرستد.

2) ارجاع به داوری

پس از سپری کردن مرحله اول و ثبت دادخواست صدور گواهی عدم سازش، نوبت به مرحله دوم می رسد. در طلاق از طرف مرد، دادگاه زن و شوهر را به داوری ارجاع می دهند. در این مرحله آن ها باید یکی از نزدیکان خود را که شرایط داوری دارد، به عنوان داور یا قاضی بین خود معرفی کنند. این شخص انتخابی باید علاوه بر متاهل بودن، شرایط لازمه برای داوری را داشته باشد. یکی از این شرایط داشتن سن مناسب است. ( سن فردی که به عنوان داور معرفی می شود، باید بالای 30 سال باشد)

3) پرداخت حق و حقوق مالی زنان

مرحله سوم که باید برای ثبت درخواست طلاق از طرف مرد آن را سپری کرد، پرداخت حق و حقوق مالی زن است. معمولا این مرحله نیاز به صرف زمان بسیار زیادتری دارد. مرحله سوم از طلاق، زمان زیادی می طلبد. دلیل این صرف زمان نسبتا طولانی نیز به خاطر حساسیت آن است. در این مرحله شرایطی که درخواست طلاق از طرف مرد باشد، مکلف است که تمامی حق و حقوق مالی زن را به او بپردازد.

زن می تواند در این مرحله برای دریافت تمامی حق و حقوق خود اقدام کند. مرد مکلف است تمام حق و حقوق زن از قبیل: نحله، نفقه، مهریه، اجرت المثل و سایر حقوق زن را به او بپردازد. البته برای پرداخت نیز شرایط خاصی برای مرد حکم فرما است که در ادامه مفصل تر به آن خواهیم پرداخت.

4) دریافت گواهی عدم امکان سازش

گذر از مرحله سوم، تقریبا خبر از پایان قدم های آخر برای طلاق را می دهد. مرحله چهارم زمانی آغاز می شود که حکم دادگاه موافق با ادعای مطرح شده باشد. اگر دادگاه تشخیص دهد امکان ادامه زندگی بین زوجین وجود ندارد، می تواند گواهی عدم امکان سازش را برای آن ها صادر کند. با صدور این گواهی تقریبا کار طلاق زوجین به اتمام می رسد.

5) مراجعه به دفاتر طلاق

حال نوبت به آخرین مرحله می رسد. مرحله ای که قدم پایانی برای ثبت طلاق از طرف مرد به حساب می آید. پس از گذر از 4 مرحله قبلی، حال نوبت آن است که زوجین برای نهایی کردن طلاق خود به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند. زوجین می توانند به هر یک از دفاتر ازدواج و طلاق کشور مراجعه کنند. طلاق آنها با به اتمام رسیدن خطبه طلاق، انجام می شود. آن ها می توانند با سپری کردن این مرحله از یکدیگر جدا شوند.

چه امور مالی باید در طلاق از طرف مرد پرداخته شود؟

اگر توجه کرده باشید، گفتیم که یکی از مراحل طلاق از طرف مرد، پرداخت حق و حقوق زن است. در قسمت بالا اشاره کوچکی به حق و حقوقی که باید در طلاق از طرف مرد پرداخته شود، اشاره کردیم. در طلاق از طرف مرد، مرد موظف است تمامی حق و حقوقی که زن دارد را به او پرداخت کند. البته شرایط پرداخت متفاوت است. طبق ماده 29 قانون حمایت از خانواده، مرد باید پس از کسب تکلیف، تمامی حق و حقوق زن اعم از اجرت المثل، مهریه، نفقه و نحله را بپردازد.

چه امور مالی باید در طلاق از طرف مرد پرداخته شود؟

نحله در طلاق از طرف مرد

در اصطلاح حقوقی، نحله مبلغی است که دادگاه با شرایط خاص خود، تعیین می کند که مرد آن را به زن بپردازد. اگر برای آشنایی با نحله بخواهیم به مقررات مربوط به قانون حمایت از خانواده مراجعه کنیم باید بگوییم که در بند ب تبصره 6 قانون گفته شده است که : با توجه به سال هایی که زن و مرد کنار یکدیگر زندگی کرده اند، توان مالی زوج و کار هایی که زن در خانه شوهر انجام داده است، دادگاه مبلغی را در باب نحله برای زوجه تعیین می کند. برای پرداخت نحله در طلاق از طرف مرد، باید سه شرط: مدت سال های زندگی زوجین در کنار یکدیگر، کار های انجام شده توسط زن در خانه مرد و وسع مالی مرد مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به آن دادگاه نسبت به تعیین نحله اقدام کند.

شرط تصنیف دارای در طلاق از طرف مرد

تقسیم دارایی یکی از مسائل بسیار مهم شرایط طلاق از طرف مرد است. معمولا این موضوع برای هر دو زوج از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. برای تصنیف دارایی شرطی وجود دارد که تا نباشد امکان تقسیم دارایی ها بین زن و مرد وجود ندارد. شرط تنصیف دارایی، شرطی در عقدنامه است که مرد در زمان عقد نسبت به امضا کردن یا نکردن آن تصمیم گیری کرده است.

در عقدنامه های چاپی، شرطی وجود دارد که به واسطه آن، زوجین می توانند در زمان طلاق، درخواست تقسیم اموال و دارایی های به دست آمده در طول زندگی را بدهند. در طلاق از طرف مرد، زن می تواند با درخواست شرط تنصیف دارایی، نیمی از تمام دارایی هایی که در طول زندگی زناشویی به دست آمده است را از آن خود کند. البته مرد می تواند معادل آن را نیز بپردازد. در زمان عقد باید نسبت به پذیرفتن یا نپذیرفتن این شرط تصمیم گیری کرد چرا که ادعای نفهمیدن و متوجه نشدن شرط تنصیف پس از امضا در محاکمه پذیرفته نخواهد شد.

اجرت المثل در طلاق از طرف مرد

اجرت المثل یکی از حق و حقوق های ویژه ای است که شرع و قانون در طلاق از طرف مرد، برای زنان در نظر گرفته است. پرداخت اجرت المثل یکی از مهم ترین شرایط طلاق از طرف مرد است تا زمانی که انجام نشود، مرد قادر به طلاق دادن زن نخواهد بود. اجرت المثل ارتباط زیادی با مدت زندگی زوجین دارد. هر چقدر مدت زمان زندگی مشترک طولانی تر باشد، این حق نیز بیشتر و بالاتر خواهد بود.

زن وظایف خاصی در زندگی زناشویی بر عهده دارد که باید در چارچوب همان وظایف عمل کند. وظایف زن در زندگی زناشویی به دو دسته تمکین عام و تمکین خاص تقسیم می شود. اگر چنانچه زنی، در خانه همسر خود، به اجبار کاری را خارج از این چهار چوب های مشخص شده انجام دهد، می تواند پاداشی را به عنوان اجرت المثل دریافت کند. درخواست طلاق از طرف مرد و ثبت آن بدون پرداخت اجرت المثل امکان پذیر نیست.

مهریه در طلاق از طرف مرد

مهریه یکی از مهم ترین و نام آشناترین شرایطی است که در طلاق بین زوجین وجود دارد. در طلاق از طرف مرد،در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، مرد باید تمامی حقوق و مهریه معلوم شده را به زوج خود پرداخت کند. مرد موظف است بنابر رای دادگاه همه آنچه از پیش برای مهریه در نظر گرفته شده است را پرداخت کند. در این زمان مرد می تواند در خواست اعسار از پرداخت مهریه را داشته باشد. در قوانین مرتبط با قسط بندی مهریه، هیچ معیار و ملاکی برای قسط بندی وجود ندارد. این که پیش پرداخت و شرایط قسط بندی به چه صورت باشد را تنها قاضی پرونده مشخص می کند. اگر مرد شرایط پرداخت نقدی را داشته باشد، باید میزان مهریه مشخص شده را به صورت تمام و کمال پرداخت کند. اما اگر وسع پرداخت را نداشته باشد، آن گاه نظر قاضی چگونه است؟

مهریه در طلاق از طرف مرد

شرایط قسط بندی مهریه

گفتیم که تنها قاضی می تواند در خصوص شرایط قسط بندی مهریه تصمیم گیری کند. در طلاق از طرف مرد، اگر زوج توان پرداخت مهریه را داشته باشد باید همه آن چه به عنوان مهریه آورده شده است را بپردازد. در غیر این صورت، قاضی با توجه به: میزان مهریه، دفاعیات زوجین، و شرایط مالی مرد، نحوه قسط بندی یا پیش پرداخت مهریه را مشخص خواهد کرد. تمام شرایط قسط بندی مهریه در طلاق از طرف مرد، بسته به همین سه شرط است و در نهایت قاضی با توجه به آن ها تصمیم گیری می کند.

میزان مهریه پرداختی برای همه به یک میزان نخواهد بود. طبیعی است که قاضی، شرایط قسط بندی مهریه برای یک کارمند با کارگر را یکسان در نظر نگیرد. بنابراین پس از مشخص شدن عدم توانایی مرد برای پرداخت نقدی مهریه، با نظر قاضی، قسط بندی صورت خواهد گرفت. البته لازم است بگوییم که پس از رای اعسار از پرداخت مهریه، به مدت 20 روز می توان در دادگاه تجدید نظر، نسبت به رای صادره اعتراض کرد. لازم است بدانید در صورتی که درخواست و ادعای وارده از طرف مرد برای عدم توانایی پرداخت پیش قسط مهریه در دادگاه مورد قبول واقع نشود، حکم جلب مرد صادر خواهد شد. بنابر این دانستید که شرایط قسط بندی مهریه تنها تحت اختیار قاضی می باشد.

شرایط قسط بندی مهریه

نتیجه گیری درباره طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد و از طرف زن امکان پذیر است. هر طرف از زوجین می توانند نسبت به درخواست طلاق اقدام کنند اما باید به خوبی با مراحل و پیچ و خم های آن آشنا باشند. مراحل طلاق از طرف مرد، بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت. بهتر است قبل از هر اقدامی، تمامی شرایط طلاق از طرف مرد را مطالعه کرده باشید و سپس برای طلاق اقدام کنید. در این مطلب از مجموعه حقوقی عدل دانو سعی کردیم اکثر مسائل مهم در طلاق از طرف مرد را برایتان ذکر کنیم. شما با مطالعه این مطلب می توانید به خوبی با شرایط طلاق از طرف مرد، مراحل و ثبت آن آشنا شوید. شما می توانید در انتهای این مطلب و در بخش نظرات، تمامی دیدگاه ها و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا مشاوران ما در کمترین زمان نسبت به پاسخ سوالاتتان اقدام کنند.

4.9/5 - (100 امتیاز)
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.