تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

جرم مزاحمت تلفنی

امروزه با گسترش ارتباطات و تولید بیشتر تلفن‌ های همراه، این بستر برای افراد جامعه فراهم شده است تا استفاده‌ های گوناگونی از این وسیله ارتباطی داشته باشند. گاه این استفاده‌ها به شکل غلط در جامعه رایج می‌شود. این‌ ها همه به آموزش قبل از استفاده از هر چیزی باز می‌گردد. یعنی، قبل از انجام هر کاری با هر وسیله‌ای، باید فرهنگ درست استفاده کردن از آن محصول را به افراد جامعه آموزش داد. مطمئنا این کار، باعث پیشگیری از خیلی مشکلات خواهد شد. یکی از این اعمال ناشایست رایج در جامعه، جرم مزاحمت تلفنی است. ایجاد مزاحمت‌ های تلفنی از راه‌های گوناگون، امروزه در جامعه و به شیوه‌ های مختلفی رواج پیدا کرده است. در این مطلب با وکیل کیفری عدلدانو همراه باشید، ما قصد داریم به صورت کاملا مفصل در خصوص ارتکاب جرم مزاحمت تلفنی و عواقب آن با شما صحبت کنیم. در صورت صلاح دید، می‌توانید پرونده خود را به وکیل مزاحمت تلفنی گروه حقوقی عدلدانو بسپارید.

جرم مزاحمت تلفنی

منظور از جرم مزاحمت تلفنی چیست؟

یکی از مواردی که درباره استفاده از تلفن همراه در جامعه باعث آزار و اذیت دیگران می‌شود، ایجاد مزاحمت است. وجود مزاحمان تلفنی و ایجاد مزاحمت برای مردم، رفته رفته آثار خود را نشان خواهد داد. با ارتکاب جرم مزاحمت تلفنی، آرامش از خانواده‌ای دور خواهد شد و نزاع و درگیری در آن خانواده به وجود خواهد آمد. به نظر شما، منظور از جرم مزاحمت تلفنی چیست؟ مزاحمت تلفنی، یک عمل آگاهانه است که می‌تواند مسئولیت کیفری به همراه داشته باشد و مرتکب، طبق قانون باید پاسخگوی این عمل ناشایست خود باشد. این عمل با مسئولیت فردی خاطی صورت می‌گیرد. در این کار، مجرم به دنبال آزار و اذیت و سلب آرامش و آسایش طرف مقابل است.

شاید کمی عجیب باشد، اما مزاحمت‌ های تلفنی به صورت‌ های مختلف ممکن است شکل بگیرد. در برخی موارد، افراد با استفاده از اخبار کذب و غیر واقعی سعی در به هم ریختن آرامش شخصی دارند. در برخی موارد دیگر، افراد با استفاده از الفاظ و حرف‌ های رکیک و یا سوت کشیدن و سپس سکوت و سپس فوت کردن در گوشی، بدون وقفه، برای افراد ایجاد مزاحمت می‌کنند. هر کدام از این رفتارهای ناشایست، نوعی جرم مزاحمت تلفنی محسوب می‌شوند که باید خیلی دقیق آن‌ ها را مورد بررسی قرارداد.

منظور از جرم مزاحمت تلفنی چیست؟

مجازات مزاحمت تلفنی

بسیاری از افراد، فکر می‌کنند این کار جرم محسوب نمی‌شود و به همین دلیل به صورت کاملا آزادانه، دست به ارتکاب آن می‌زنند. اما لازم است بگوییم که آزار و اذیت دیگران به هر نحوی، می‌تواند مورد بررسی و شکایت قانونی قرار بگیرد. طبق ماده ۶۴۱ تعزیرات قانون مجازات اسلامی، اگر فردی با استفاده از تلفن همراه خود یا دستگاه‌ های مخابراتی دیگر، برای افراد مزاحمت ایجاد کند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شده و طبق قانون به حبس از 1 تا 6 ماه محکوم خواهد شد.

این قانون و جرم مزاحمت تلفنی درباره تلفن‌ ها یا دستگاه‌ های مخابراتی دیگر نیز صدق می‌کند. طبق تبصره۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، اگر فردی از ابزارهای ارتباطی که در اختیار دارد، برای مزاحمت دیگران استفاده کند، در اولین بار، ارتباط تلفنی وی به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع می‌شود و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌ های مربوط به آن خواهد بود. اگر این کار مجددا اتفاق بیفتد، این بار ارتباط به مدت سه ماه قطع می‌شود و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌ های مربوط به آن خواهد بود. اما اگر فردی این کار را برای بار سوم انجام دهد، شرکت، ارتباط تلفنی او را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

مجازات

 

مجازات ایجاد مزاحمت تلفنی برای ارگان های دولتی

برخی افراد، گمان می‌کنند که ایجاد مزاحمت برای ارگان‌ های دولتی، مجازات چندانی ندارد و این ارگان‌ ها کمتر به دنبال تنظیم شکایت و پیگیری آن هستند. لازم به ذکر است که بدانید مزاحمت تلفنی برای ارگان‌ هایی مثل آتش نشانی، پلیس ۱۱۰، ۱۱۸، یا موسسات تاکسی تلفنی و غذا خوری‌ هایی که مشترکان تلفنی دارند نیز جرم محسوب می‌شود و مجازات سنگین ‌تری هم به همراه خواهد داشت. بر خلاف تصور عموم، جرم مزاحمت تلفنی برای ارگان‌ های دولتی بیشتر و سنگین تر از ایجاد مزاحمت برای اشخاص عادی است.

حال اگر شما با چنین افرادی مواجه شدید، برای پیگیری و طرح شکایت و بررسی اتفاق پیش آمده، می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه نمایید. اما اگر این مزاحمت به صورت اداری بود، در این صورت می‌توانید برای طرح شکایت خود با مراجعه به اداره مخابرات و شرکت‌ های همراه اول، ایرانسل، و رایتل شکایت خود را بدون مراجعه به محاکم قضایی تقدیم کنید. ضابطین دادگستری، به موضوع رسیدگی و در نهایت اعمال مقررات را انجام خواهند داد. با فرستادن شکایت خود به دادگاه قضایی، پرونده شما برای بررسی بیشتر به یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری ارجاع می‌شود. پس از بررسی ادله موجود، متهم نیز برای توضیح دادن، به دادگاه احضار می‌شود. اگر جرم، توسط دادگاه اثبات شود، حکم محکومیت برای مزاحم تلفنی صادر خواهد شد که مجازات آن حبس است. بنابراین باید در خصوص اهمیت جرم مزاحمت تلفنی، شناخت کافی را به دست آورده باشید.

مجازات ایجاد مزاحمت تلفنی برای ارگان های دولتی

چه کسانی مرتکب جرم مزاحمت تلفنی می شوند؟

مزاحمت‌ های تلفنی، اغلب توسط سیم کارت‌ هایی که به نام شخص حقیقی است صورت می‌گیرد. چنانچه سیم کارت‌ های خود را به دیگران داده‌اید، بهتر است در این باره کمی تامل کنید، چون مسئولیت هر گونه استفاده قانونی و غیر قانونی بر عهده شخص خریدار است. اگر جرمی با سیم کارتی که به نام شما هست صورت گیرد،  شما باید ثابت کنید که سیم کارت توسط شخص دیگر به سرقت رفته یا شخصی سیم کارت شما را بدون اجازه مورد استفاده قرار داده است. پس بهتر است برای جلوگیری از متهم شدن به جرم مزاحمت تلفنی، از در اختیار قرار دادن سیم کارت با نام خود به دیگران خودداری کنید.

چه کسانی مرتکب جرم مزاحمت تلفنی می شوند؟

اثبات جرم مزاحمت تلفنی

جرم مزاحمت تلفنی، یک جرم عمدی و آگاهانه است. با کشف آن و وجود مدارک لازم طبق قانون، مرتکب باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد. در واقع ارتباط گرفتن با یک دیگر، کار نادرستی نیست؛ چیزی که این عمل را ناشایست می‌کند رفتارهای نادرست است. ایجاد ارتباط با دیگران، نیازمند رعایت شرایط و قوانین اخلاقی است که اگر رعایت نشود، باعث به وجود آمدن چنین مشکلات و ناهنجاری‌ هایی خواهد شد.

کارشناسان حقوق جزا و جرم شناسی در برخورد با چنین پرونده‌ هایی، این گونه از اثبات جرم مزاحمت تلفنی می‌گویند: برای اثبات مزاحمت تلفنی، باید مدارک و ادله موجود، ارائه شود و مدارک ارائه شده ساختگی نباشد. یکی از مهم‌ ترین شیوه‌ های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط شده است؛ اما در صورتی می‌توان از آن استفاده کرد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده ساختگی نباشد. از این رو قاضی برای اطمینان پیدا کردن، صدای ضبط شده را با صدای شخص خاطی تطبیق می‌دهد و اگر شهود در این زمینه شهادت دهند، فرد متهم به عنوان مجرم شناخته می‌شود و پرونده با کیفر خواست به دادگاه ارسال می‌شود.

شکایت از مزاحم تلفنی و راه های آن

در صورتی که مشکلی این چنینی برایتان رخ داد، لازم است که دادخواست مزاحمت تلفنی را در دادگاه مطرح کنید. در واقع فردی که از طریق جرم مزاحمت تلفنی، آرامش روانی و آسایش خود را از دست داده است جزء قربانیان و آزار و اذیت دیدگان این جرم هست. پس می‌تواند یک دادخواست مزاحمت تلفنی تنظیم کند و همراه دلایل و مدارک خود، آن را به دادگاه تقدیم کند. این کار باعث می‌شود تا مرتکب از طریق قانون به مجازات عمل خود برسد و در صورت اثبات جرم به حبس محکوم شود.

به طور مثال، فردی به طور شبانه روزی و در اوقات بسیاری از روز با تماس‌ های مکرر خود، باعث از بین رفتن آرامش فرد دیگری می‌شود، در این جا فردی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، باید با پرینت ساعت‌ های تماس مرتکب به دادگاه مراجعه کند و شکایت نامه خود را تنظیم کند. طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، مقررات مذکور برای فرد خاطی اجرا می‌گردد. این مسئله در آیات قرآن کریم نیز ذکر شده است. خداوند در آیه ۵۸ سوره احزاب می‌فرماید: و آنان که مردان و زنان با ایمان بی‌ تقصیر را می‌آزارند، تهمت و گناه آشکار و بزرگی را به دوش می‌کشند.

شکایت

 

  وکیل مزاحمت تلفنی

حال که دانستید جرم مزاحمت تلفنی می‌تواند چه عواقب و نتایجی داشته باشد، باید برای پیگیری این کار و محکومیت مجرمین گام بردارید.اگر نسبت به این موضوع بی ‌تفاوت باشید و هیچ اقدامی برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت‌ های آنان نکنید، آن‌ ها بارها و بارها برای شما و دیگر انسان‌ ها ایجاد مزاحمت خواهند کرد. شما می‌توانید این کار را با طرح شکایت در دادگاه پیگیری کنید. اما بهتر است زمانی به دنبال طرح شکایت باشید، که اطلاعات کافی در خصوص قوانین و موضوعات حقوقی آن دارید.

شما می‌توانید این کار را با استفاده از یک وکیل مزاحمت تلفنی نیز پیگیری کنید. وکیل مزاحمت تلفنی، می‌تواند در این زمینه کمک‌ های قابل توجهی به شما کند. دعوای جرم مزاحمت تلفنی در دادگاه دارای پیچیدگی‌ های زیادی است. کسی می‌تواند جرم مزاحمت تلفنی را اثبات کند که آگاهی بالایی در خصوص مسائل حقوقی و طرح شکایت از مزاحم تلفنی دارد. شما می‌توانید برای بهره بردن از بهترین وکیل مزاحمت تلفنی، به موسسه حقوقی عدلدانو مراجعه کنید. مجموعه حقوقی عدل دانو با داشتن بهترین وکلای کشور، می‌تواند پرونده جرم مزاحمت تلفنی را به سمت موفقیت سوق دهد.

وکیل مزاحمت تلفنی

 نتیجه گیری

ایجاد مزاحمت تلفنی برای مردم و ارگان‌ های دولتی یک عمل نابخشودنی است. در این مطلب، اطلاعات کافی را در خصوص جرم مزاحمت تلفنی و نتایج و مجازاتی که می‌تواند برایتان داشته باشد، به شما ارائه کردیم. بهتر است همین حالا به دنبال طرح شکایت از مزاحمان خود باشید تا هر چه زود تر اثرات مخرب آن‌ ها را از خود و خانواده‌تان دور کنید. شما می‌توانید این مسئله را با کمک یک وکیل جرم مزاحمت تلفنی پیگیری کنید. لازم است برای بسیاری از افرادی که نگران هزینه وکیل برای مزاحمت تلفنی هستند، بگوییم که گروه حقوقی عدل دانو، بهترین تعرفه را برای ارائه مشاوره حقوقی در زمینه جرم مزاحمت تلفنی در نظر گرفته است.

3.5/5 - (2 امتیاز)
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.