تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

تغییر نام در شناسنامه

والدین و فرزندان در مقابل یکدیگر حقوقی خواهند داشت. انتخاب یک نام مناسب برای فرزندان یکی از وظایف مهمی است که والدین در مقابل آن‌ها دارند. والدین موظف‌اند برای فرزندان خود نامی نیک را انتخاب کنند. اما گاهی بر خلاف آن رخ می‌دهد. فرزندان گاهی راضی به نام انتخاب شده توسط والدین خود نیستند و سعی دارند به نوعی اقدام به تغییر نام خود کنند. کسانی که تمایل به تغییر نام در شناسنامه دارند، باید برای درخواست تغییر نام در شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه کنند و درخواست این کار را بدهند. اما برای این کار لازم است مراحل تغییر نام در شناسنامه را سپری کنید. آیا به قوانین و هزینه‌های مربوط به این زمینه آگاه هستید؟ در این مطلب از موسسه حقوقی عدل دانو قصد داریم در مورد تغییر نام با شما صحبت کنیم. تا پایان این مطلب با وکیل ثبت احوال موسسه حقوقی عدل دانو همراه باشید.

تغییر نام در شناسنامه

همه چیز در مورد تغییر نام در شناسنامه

گفتیم که انتخاب نام مناسب یکی از وظایفی است که والدین در برابر فرزندان خود خواهند داشت. اما گاهی فرزندان از نامی که والدین آن‌ها برایشان انتخاب کرده‌اند راضی نیستند و سعی می‌کنند با استفاده از قوانین و مراجعه به اداره ثبت احوال، نام خود را تغییر دهند. هر شخصی می‌تواند یک بار برای تغییر نام در شناسنامه خود درخواست بدهد، چرا که شرط خاصی برای درخواست یک باره تغییر نام در شناسنامه وجود ندارد. شما باید برای این درخواست به اداره ثبت احوال مراجعه کنید و درخواست خود را جهت تغییر نام بدهید.

درخواست شما در اداره ثبت احوال جهت تغییر نام در شناسنامه بررسی خواهد شد. در صورتی که با درخواست شما موافقت شود، نتیجه به شما برای تغییر نام ابلاغ خواهد شد.اما گاهی بر خلاف آن رخ می‌دهد و اداره ثبت احوال با درخواست شما برای تغییر نام مخالفت خواهد کرد. زمانی که اداره ثبت احوال به هر دلیلی با درخواست شما مخالفت کند، می‌توانید  به مراجع قضایی مراجعه کنید و طرح دعوی کنید. دادگاه در این زمان اقدام به بررسی درخواست شما خواهد کرد. در صورتی که حق با اداره ثبت احوال باشد، حکم بر محکومیت شما صادر خواهد شد. اما اگر اسم شما جزء اسامی قابل تغییر باشد، دادگاه به احتمال فراوان حکم به محکومیت اداره ثبت احوال خواهد داد و به راحتی می‌توانید اقدام به تغییر نام در شناسنامه کنید. البته بهتر است از یک وکیل ثبت احوال در این مواقع کمک بگیرید.

درباره تغییر نام

قوانین تغییر نام در شناسنامه

برای تغییر نام در شناسنامه باید با قوانین آن آشنا باشید. کسانی که به دنبال تغییر نام خود هستند باید بدانند که در قانون کشورمان، شرایطی برای تغییر نام و نام خانوادگی در نظر گرفته شده است و تنها افرادی که شرایط مذکور را داشته باشند می‌توانند برای تغییر نام و نام خانوادگی خود اقدام کنند. در ادامه در مورد قوانین تغییر نام در شناسنامه با شما صحبت خواهیم کرد.

افراد بالای 18 سال و افرادی که کم تر از 18 سال باشند اما حکم رشد در اختیار داشته باشند می توانند اقدام به تغییر نام خود کنند، و پدر یا جد پدری نیز با ارائه شناسنامه خود می‌تواند اقدام به تغییر نام فرزندان کم تر از 18 سال کند. به علاوه اگر سرپرست قانونی برای افراد صغیر و محجور نیز اقدام کند، می‌تواند با ارائه کردن مدارکی که سمت او را احراز کند، اسم فرد را تغییر دهد. البته علاوه بر این باید به چند نکته دیگر نیز برای تغییر نام در شناسنامه توجه کنید.

قوانین تغییر نام در شناسنامه

شرایط تغییر نام خانوادگی

با توجه به آن چه در ماده 997 قانون مدنی کشورمان آمده است، هر شخصی باید علاوه بر نام، دارای نام خانوادگی باشد. اما گاهی برخی افراد، متقاضی تغییر نام خانوادگی خود خواهند بود. همان طور که باید برای تغییر نام در شناسنامه به قوانین تغییر نام در شناسنامه  توجه کنید، برای تغییر نام خانوادگی نیز، باید قوانین مربوط به آن را در نظر بگیرید. با توجه به ماده 40 قانون ثبت احوال کشورمان، تغییر نام خانوادگی اشخاص تنها با تصویب سازمان ثبت احوال کشور میسر خواهد شد. البته شخص باید شرایط تغییر نام خانوادگی را داشته باشد، در صورتی که شرایط اولیه را نداشته باشد، مجوز تغییر نام خانوادگی را نخواهد داشت.

مهم ترین شرایط تغییر نام خانوادگی را می‌توان به نوعی شرایط سنی دانست. اشخاص بالای 18 سال و افراد پایین 18 سال اما دارای حکم رشد می توانند درخواست تغییر نام برای خود بدهند، و سرپرستی که سرپرستی خود را با ارائه مدارک و مستندات اثبات کند و پدر یا پدربزرگ فرزند با ارائه شناسنامه خود در صورتی که نام خانوادگی پدر تغییر کرده باشد، می‌توانند درخواست تغییر نام خانوادگی فرزند زیر 18 سال را بدهند. بنابراین دانستید که شخص متقاضی باید برای تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، در یکی از این 4 وضعیت قرار گرفته باشد تا بتوانند خود یا سرپرستانش، درخواست تغییر نام خانوادگی را بدهند.

شرایط تغییر نام خانوادگی

هزینه تغییر نام در شناسنامه

اکنون که با قوانین تغییر نام در شناسنامه آشنا شدید و دانستید که هر کسی باید برای تغییر نام و تغییر نام خانوادگی چه شرایطی داشته باشد، لازم است تا اطلاعات لازم را در مورد هزینه تغییر نام در شناسنامه به دست آورید. برای هر کسی هزینه‌ها یکی از مهم ترین مواردی است که در بسیاری از کارها به آن توجه می‌کند. در مورد هزینه تغییر نام در شناسنامه باید بدانید هزینه تغییر نام در شناسنامه طبق تعرفه است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق تر و جزئی تر در این خصوص با وکیل ثبت احوال موسسه حقوقی عدل دانو تماس بگیرید تا کامل ترین اطلاعات را در مورد هزینه تغییر نام در شناسنامه در اختیارتان قرار بدهند.

برای تغییر نام در شناسنامه چه مدارکی لازم است؟

افرادی که متقاضی تغییر نام خود هستند، باید با مراحل تغییر نام در شناسنامه آشنا باشند و بدانند که باید برای تغییر اسم خود چه اقداماتی را انجام دهند و برای تغییر نام چه مدارکی داشته باشند. شما باید برای درخواست تغییر نام در شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست تغییر نام را بدهید. در اداره ثبت احوال در مورد درخواست شما تصمیم گیری خواهد شد. اما لازم است برای این درخواست، مدارکی را داشته باشید.

مهم ترین مدارک مورد نیاز برای تغییر نام در شناسنامه عبارت اند از ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن، تکمیل فرم درخواست مربوط به تغییر نام، پرداخت هزینه تغییر نام در شناسنامه طبق تعرفه‌های جاری.این مدارک جزء مهم ترین مدارکی هستند که باید برای تغییر نام تهیه و ارائه کنید. فراموش نکنید که جمع آوری و ارائه این مدارک بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که این مدارک را نداشته باشید نمی‌توانید اقدام به تغییر نام در شناسنامه کنید.

آیا تغییر اسم مذهبی در شناسنامه امکان پذیر خواهد بود؟

افراد زیادی هستند که در کشورمان، نام‌های مذهبی دارند. برای این دسته از افراد نیز سوال خواهد بود که آیا می‌توانند اقدام به تغییر نام در شناسنامه کنند یا خیر؟ در خصوص این سوال، وکیل تغییر نام در شناسنامه موسسه حقوقی عدل دانو توضیحاتی را ارائه کرده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. به ادامه مطلب توجه کنید تا بدانید آیا می‌توان اسامی مذهبی را  در شناسنامه تغییر داد یا خیر.

وکیل ثبت احوال

تا این قسمت از مطلب هر آن چه را که لازم بود در مورد تغییر نام در شناسنامه و مراحل تغییر نام در شناسنامه در اختیارتان قرار دادیم. گفتیم که شما باید برای تغییر نام در شناسنامه چه اقداماتی را انجام دهید و امکان تغییر چه نام‌هایی برایتان فراهم است. اما گاهی اداره ثبت احوال با تغییر نام شما مخالفت خواهد کرد. در این زمان شما می‌توانید با کمک یک وکیل ثبت احوال یا وکیل تغییر نام در شناسنامه، برای تغییر نام خود اقدام کنید. از آن جایی که باید در این زمان به دادگاه‌ها و مراجع قضایی نیز مراجعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک وکیل ثبت احوال کمک بگیرید.

پیدا کردن یک وکیل با تجربه و کاربلد برای بسیاری از افراد کار مشکلی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم با کمک موسسه حقوقی عدل دانو، از مشاوره حقوقی کارشناسان و وکلای ما بهره مند شوید. شما می‌توانید برای کمک گرفتن از یک وکیل با تجربه برای تغییر نام در شناسنامه روی کمک وکلای موسسه حقوقی عدل دانو حساب کنید. هم چنین این امکان برای شما فراهم است تا از طریق تماس با کارشناسان ما بتوانید، مشاوره حقوقی در این زمینه را دریافت کنید و به پاسخ تمامی سوالات خود برسید.

وکیل ثبت احوال

نتیجه گیری

در این مطلب از سری مقالات موسسه حقوقی عدل دانو سعی کردیم از صفر تا صد مراحل تغییر نام در شناسنامه را برای شما شرح دهیم. دانستید که تغییر نام در شناسنامه به چه صورت خواهد بود و چه قوانینی در این زمینه وجود دارد. کارشناسان ما سعی کردند کامل ترین مطلب را در مورد تغییر نام در شناسنامه در اختیارتان قرار دهند. پیشنهاد می‌کنیم برای کمک گرفتن از بهترین وکیل ثبت احوال، با موسسه حقوقی عدل دانو تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم را در مورد  موضوع تغییر نام در شناسنامه به دست آورید

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.