تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

تغییر نام خانوادگی

یکی از وظایف مهمی که پدر و مادر در قبال فرزندان خود دارند، تعیین نام برای آن‌ها است. به محض این که فرزند متولد می‌شود، پدر و مادر نامی را برای او انتخاب می‌کنند تا به واسطه این نام، فرزند از سایر افراد خانواده و جامعه متمایز شود. اما زمانی که به اداره ثبت احوال برای دریافت شناسنامه فرزند مراجعه می‌کنید، باید علاوه بر نام، نام خانوادگی او را مشخص کنید. با توجه به آن چه در کشورمان رایج است، نام خانوادگی پدر برای فرزند نیز مشخص می‌شود. اما گاهی فرزندان در آینده تصمیم به تغییر نام خانوادگی خود می‌گیرند. در مورد تغییر نام خانوادگی چه می‌دانید؟ در این مطلب از سری مقالات تهیه شده در موسسه حقوقی عدل دانو قصد داریم در مورد صفر تا صد تغییر نام خانوادگی با شما صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با وکیل ثبت احوال موسسه حقوقی عدل دانو همراه باشید.

تغییر نام خانوادگی

صفر تا صد تغییر نام خانوادگی در شناسنامه

گفتیم که معیار تمایز اشخاص در جامعه، نام و نام خانوادگی آن‌ها خواهد بود. بعد از این که نام مناسب فرزند را انتخاب کردید، باید برای دریافت شناسنامه به سازمان ثبت احوال مراجعه کنید. شناسنامه، سند رسمی است که باید حتما برای داشتن هویت آن را دریافت کنید. گاهی افرادی که به سن 18 سالگی می‌رسند، تصمیم به تغییر نام و نام خانوادگی خود می‌گیرند. برای ایجاد تغییر در شناسنامه، باید به سن قانونی رسیده باشید.

با توجه به ماده 997 قانون مدنی، هر فردی که در کشور ایران متولد شده است باید نام و نام خانوادگی داشته باشد. با توجه به ماده 40 قانون ثبت احوال، تغییر نام خانوادگی افراد منحصرا با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود. یعنی شما باید برای تغییر نام خانوادگی خود به سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کنید. در تبصره ماده41 قانون ثبت احوال آمده است که نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر است. برای تغییر نام خانوادگی باید به قانون مربوط به این زمینه توجه کنید. هر کسی می‌تواند یک بار درخواست را داشته باشد.

صفر تا صد تغییر نام خانوادگی در شناسنامه

قوانین تغییر نام خانوادگی

گفتیم که هیچ محدودیتی برای درخواست تغییر نام خانوادگی وجود ندارد و هر کسی می‌تواند برای تغییر نام خانوادگی خود به سازمان ثبت احوال مراجعه کند و درخواست را داشته باشد. اما لزوما همه افراد موفق به تغییر نام خانوادگی خود نخواهند شد، چرا که در این خصوص قوانینی وجود دارد. شما باید برای ایجاد تغییرات، به قوانین تغییر نام خانوادگی توجه کنید. با توجه به قوانین تغییر نام خانوادگی، مواردی وجود دارند که به عنوان موارد مجاز برای تغییر نامیده می‌شوند. در ادامه در خصوص این که چه مواردی برای تغییر نام خانوادگی مجاز است، با شما صحبت خواهیم کرد.

اگر نام خانوادگی شما از واژه‌های مستهجن ترکیب شده باشد؛ مانند گدا پور، پدر سوخته و موارد این چنینی می‌توانید نام خانوادگی خود را تغییر دهید. همچنین اگر نام خانوادگی شما ترکیبی از کلمات خارجی باشد نیز مجاز به تغییر آن خواهید شد. برای مثال اگر نام خانوادگی شما چارلتون و موارد مشابه آن باشد، مجاز به تغییر نام خانوادگی خواهید بود. البته موارد مجاز که در قانون تغییر نام خانوادگی است تنها به همین دو مورد محدود نخواهد شد.  اسامی محل به طور مطلق و مضاف مانند کرجی و افخمی تبریزی، نام خانوادگی که با ارزش های فرهنگ اسلامی مغایرت داشته باشد مانند بی دین، بی نماز و موارد این چنینی، نام‌های خانوادگی ایرانی چند کلمه ای مانند علی نژاد مطلق را نیز می‌توانید با توجه به قوانین تغییر نام خانوادگی، در شناسنامه تغییر دهید.

قوانین تغییر نام خانوادگی

شرایط تغییر نام خانوادگی

حال که دانستید قوانین تغییر نام خانوادگی، ایجاد تغییر در چه مواردی را برای شما مجاز دانسته است، باید بدانید که شرایطی نیز برای تغییر نام خانوادگی وجود دارد و هر کسی نمی‌تواند اقدام به ایجاد تغییر در شناسنامه خود کند. افرادی که مشتاق تغییر هستند در صورتی که شرایط تغییر نام خانوادگی را داشته باشند می‌توانند برای انجام این کار اقدام کنند. اما شرایط تغییر نام خانوادگی چیست؟

مهم ترین شرط برای افرادی که متقاضی انجام این کار هستند، شرط سنی است. به کلی شرایط تغییر نام خانوادگی را می‌توان برای افرادی دانست که بیش از 18 سال دارند. کسانی که زیر 18 سال باشند نمی‌توانند نام خانوادگی خود را تغییر دهند مگر در شرایط خاص.

افراد زیر 18 سالی که حکم رشد داشته باشند، قیم یا وصی که برای اطفال تحت سرپرستی خود، مستندات لازم را ارائه کند و پدر یا جد پدری فرزند زیر 18 سال با ارائه شناسنامه خود که نام خانوادگی پدر در آن تغییر کرده است. می‌توانند اقدام به تغییر نام خانوادگی فرد کنند. بنابراین دانستید که چه شرایطی برای تغییر نام خانوادگی در نظر گرفته شده است. افرادی که در خارج از این 4 مورد قرار دارند نمی‌توانند موفق به ایجاد تغییر در نام خانوادگی شوند.

شرایط تغییر نام خانوادگی

چه مراحلی را باید سپری کرد؟

در قسمت‌های قبلی در مورد قوانین و شرایط تغییر نام خانوادگی با شما صحبت کردیم و گفتیم که با چه قوانین و تحت چه شرایطی می‌توانید نام خانوادگی خود را تغییر دهید. اما همان طور که ظاهرا می‌دانید، برای تغییر نام خانوادگی لازم است مراحلی را طی کنید. آن دسته افرادی که قصد ایجاد تغییر نام خانوادگی در شناسنامه خود را دارند اما با مراحل آن آشنا نیستند باید بدانند که لازم است  چند مرحله را برای تغییر نام خانوادگی پشت سر بگذارند. این چند مرحله کدام است؟

برای درخواست تغییر نام خانوادگی باید با مدارکی که در ادامه می آید به سازمان ثبت احوال یا سایت این سازمان مراجعه شود و سایر مراحل و بررسی ها که شامل بررسی مدارک، تطبیق نام خانوادگی با سند سجلی در اداره صدور، بررسی بانک اطلاعاتی برای مناسب بودن نام خانوادگی انتخابی، طرح درخواست در کمیته درخواست نام خانوادگی، ارسال نامه توافق یا عدم توافق به سازمان مربوطه است به ترتیب سپری شوند.

چه مراحلی را باید سپری کرد

مدارک لازم

درخواست تغییر نام خانوادگی، اصل شناسنامه و دو برگ تصویر از تمامی صفحات آن، ارائه اجازه نامه رسمی از پدر یا جد پدری در صورتی که بخواهیم از نام خانوادگی آن ها استفاده کنیم، اجازه نامه رسمی از دارنده ی حق تقدم، اجازه نامه رسمی از شوهر برای استفاده از نام خانوادگی او.  این مدارک از مدارک ضروری برای تغییر نام خانوادگی می باشند.

هزینه تغییر نام خانوادگی

هزینه‌ها همواره یکی از مهم ترین مواردی است که باید افراد به آن توجه کنند. حتی می‌توان گفت، میزان هزینه یکی از مهم ترین سوالاتی است که افراد متقاضی برای تغییر نام خانوادگی خود دارند. به راستی هزینه تغییر نام خانوادگی چقدر است؟ لازم است بدانید اداره ثبت احوال برای انجام خدماتی که توسط دولت و قانون کشورمان تعیین شده است، هزینه ای طبق تعرفه از افراد مراجعه کننده دریافت خواهد کرد.

وکیل

کلیه تغییراتی که باید در شناسنامه افراد ایجاد شود را باید از سازمان ثبت احوال پیگیری کنید. ایجاد تغییر نام در شناسنامه نیز همانند ایجاد تغییر نام خانوادگی است. برای انجام این امور باید به سازمان ثبت احوال مراجعه کنید. اما گاه سازمان ثبت احوال با درخواست شما مخالفت خواهد کرد. در این زمان شما می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید و درخواست خود را از این طریق پیگیری کنید. در صورتی که موفق به اثبات درخواست خود شوید، دادگاه سازمان ثبت احوال را محکوم خواهد کرد و حکم به اجرای درخواست شما خواهد داد. در این زمان‌ها و برای پیگیری مسائل این چنینی پیشنهاد می‌کنیم از یک وکیل کاربلد کمک بگیرید.

تمامی وکلایی که موفق به اخذ پروانه شده باشند می‌توانند کار وکالت را در این زمینه برایتان انجام دهند. اما چه بهتر است از وکیلی کمک بگیرید که به صورت تخصصی در امور مربوط به ثبت احوال کار می‌کند. بهترین وکیل برای تغییر نام خانوادگی، وکیل ثبت احوال است. وکیل ثبت احوال می‌تواند با تخصص و مهارتی که دارد، بهترین راهنمایی‌ها را به شما ارائه کند و با تسلط به قانون و ماده‌های مربوط به این زمینه، در دادگاه از حق و حقوق شما دفاع کند. پیشنهاد می‌کنیم برای بهره مندی از مشاوره حقوقی با وکیل ثبت احوال، با موسسه حقوقی عدل دانو تماس بگیرید. مجموعه حقوقی عدل دانو بهترین وکلای کشور را برای کمک به شما در اختیارتان قرار خواهد داد. حتی شما می‌توانید از طریق تماس با مجموعه حقوقی عدل دانو، از مشاوره‌های تلفنی موسسه ما نیز بهره مند شوید.

وکیل

نتیجه گیری

تغییر نام در شناسنامه و تغییر نام خانوادگی جزء آن دسته از کارهای پر متقاضی است چرا که افراد زیادی هستند که از نام و نام خانوادگی خود رضایت ندارند. با توجه به توضیحاتی که در این مطلب به شما عزیزان ارائه کردیم، می‌توانید در صورت داشتن شرایط تغییر نام خانوادگی و تغییر نام در شناسنامه، اقدام کنید. کارشناسان ما سعی کردند در این مطلب از صفر تا صد تغییر نام خانوادگی را برای شما توضیح دهند تا بدانید باید چه اقدامات و کارهایی را برای این مسئله انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم حتما برای تغییر نام خانوادگی از یک وکیل ثبت احوال کمک بگیرید تا مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص به شما ارائه کند. برای کمک گرفتن از وکیل ثبت احوال نیز می‌توانید از مشاوره حقوقی گروه حقوقی عدل دانو استفاده کنید. کافی است با گروه حقوقی عدل دانو تماس بگیرید و درخواست برقراری مشاوره حقوقی را داشته باشید

3.1/5 - (18 امتیاز)