تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

وکیل موجر و مستاجر

وکیل موجر و مستاجر، یک وکیل ملکی کار آزموده و با تجربه است که در حوزه اجاره، اطلاعات بسیار بالایی دارد. در بسیاری از موارد، زمانی که اختلافی بین موجر و مستاجر پیش می‌آید، حضور یک وکیل موجر و مستاجر می‌تواند کارها را تسهیل کند و انجام امور را با سرعت بیشتری پیش ببرد. برای مثال، فرض کنید یک مستاجر به دلایلی مانند نبود خانه، خانه را تخلیه نمی‌کند. در این حالت چاره چیست؟ چطور می‌توان اقدام به تخلیه خانه کرد؟ یک وکیل موجر و مستاجر، می‌تواند با استفاده از علم حقوقی خود، این کار را انجام دهد.  در این مقاله با موضوع موجر و مستاجر در خدمت شما هستیم و وظایف وکیل را در این حوزه مطرح می‌کنیم. بنابراین اگر قصد دارید در این حوزه اطلاعات بیشتری داشته باشید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

وکیل موجر و مستاجر

تعریف اجاره

بحث خود را با ریشه‌ای ترین مباحث در حوزه اجاره آغاز می‌کنیم. ابتدا باید تعاریف هر کدام از اصطلاحات لازم را بدانیم. برای مثال، اجاره و موجر و مستاجر هر کدام چه معنایی دارند؟ وکیل موجر و مستاجر چه وظیفه ای دارد؟ لازم به ذکر است که اگر هر گونه سوال تخصصی، در مورد موضوع اجاره دارید، می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی مالک و مستاجر، تمامی سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ‌های صحیح حقوقی را دریافت نمایید.

اجاره در واقع یک قرارداد است که بین دو نفر منعقد می‌شود و به موجب آن، یک خانه، مغازه و یا هر مال دیگری به یک طرف برای مدت مشخص تحویل داده می‌شود. مبلغ اجاره از طرف مستاجر به موجر پرداخت خواهد شد. بنابراین، مشخص شد که موجر صاحب اصلی مغازه و یا خانه می‌باشد و آن را در برابر دریافت وجه و برای مدتی به مستاجر می‌دهد. مستاجر نیز شخصی است که به صورت ماهانه و یا سالانه مبلغی را به صاحب خانه می‌پردازد و آن ملک را اجاره می‌کند. حضور یک وکیل موجر و مستاجر، می‌تواند به تسهیل امور مربوط به اجاره کمک نماید.

شرایط مهم برای اجاره

موجر یا کسی که یک ملک را به اجاره می‌دهد، باید صاحب اصلی آن باشد و یا از طرف صاحب اصلی وکالت داشته باشد. در غیر این صورت، هیچ کس اجازه ندارد مال دیگری را به اجاره بدهد. یکی از سوالات پر کاربرد در موضوع اجاره، این است که آیا مستاجر نیز می‌تواند خانه را به اجاره بدهد یا خیر؟ پاسخ این است که بله می‌تواند این کار را انجام دهد، به شرطی که در قرارداد، این حق از او گرفته نشده باشد.

 

لازم به ذکر است که مدت زمان اجاره باید در قرارداد ذکر شود و در صورتی که این مدت ذکر نگردد، قرارداد باطل است و  اعتبار ندارد. وکیل موجر و مستاجر به شما کمک خواهد کرد تا تمامی امور را به سادگی و با سرعت بیشتری انجام دهید. در قانون آمده است، موجر و مستاجر باید هر دو عاقل باشند؛ بنابراین افرادی که مشکل ذهنی موثر در اراده دارند، نمی‌توانند برای امضای قرارداد اجاره اقدام نمایند. در این شرایط، نفر سوم که قیم او می‌باشد موظف است این کار را انجام دهد. حضور وکیل موجر و مستاجر، می‌تواند در این گونه موارد نیز کارساز باشد و تمامی امور را تسهیل کند.

شرایط مهم برای اجاره

وظایف مستاجر در قرارداد

طبق قرارداد، مستاجر وظیفه دارد هر ماه در ابتدا و یا انتهای ماه، مبلغی را به عنوان اجاره بها به صاحب ملک و یا همان موجر بپردازد. در پایان مدت قرارداد نیز، که معمولا یک ساله می‌باشد، مستاجر وظیفه دارد ملک را تخلیه نماید. البته در صورتی که میان موجر و مستاجر توافق وجود داشته باشد، می‌توان در پایان سال آن اجاره را تمدید نمود. لازم به ذکر است که مبلغ اجاره در پایان قرارداد کمی افزایش پیدا خواهد کرد که میزان این مبلغ به توافق طرفین معامله بستگی دارد. اگر مستاجری در پایان مدت قرارداد ملک را تخلیه نکند، این حق برای موجر ایجاد می‌شود تا از طریق قانونی اقدام کند. در این گونه شرایط، دادگاه به مستاجر فرصت محدودی می‌دهد تا منزل را تخلیه نماید. وکیل موجر و مستاجر و یا وکیل قرارداد اجاره در این گونه از مواقع می‌تواند به هر یک از طرفین کمک کند تا از حقوق خود آگاهی پیدا کنند و بتوانند از حق خود دفاع کنند.

وظایف موجر در قرارداد

مستاجر، وظیفه دارد که اجاره را به موقع پرداخت نماید و موجر نیز در مقابل، وظایفی دارد. برای مثال، اگر منزل نیاز به تعمیرات اساسی داشت، موجر باید با هزینه خود آن تعمیرات را انجام دهد. وکیل موجر و مستاجر این امکان را فراهم می‌کند تا درگیر مسائل حقوقی نشوید و به راحتی بتوانید به تمامی حق و حقوق خود در مسئله اجاره برسید. یکی از حقوقی که برای موجر وجود دارد، این است که چک و یا سفته‌ای را به عنوان ضمانت از مستاجر دریافت کند. این چک برای زمانی استفاده می‌شود که مستاجر، اجاره بها را پرداخت نکند. در این زمان، موجر می‌تواند چک و یا سفته را استفاده کند. مشاوره حقوقی مالک و مستاجر و همچنین وکیل قرارداد اجاره، می‌تواند به سوالات مهم شما در این حوزه پاسخ دهد و اطلاعات شما را بیشتر کند.

 

ممکن است این سوال از وکیل موجر و مستاجر مطرح شود که چه هزینه‌هایی از موارد جاری ساختمان بر عهده صاحب ملک می‌باشد؟ پاسخ این است که تعمیرات اساسی را باید صاحب خانه انجام دهد. برای مثال تعمیرات اساسی آسانسور و یا کولر و یا پکیج بر عهده صاحب خانه می‌باشد، اما تعمیرات غیر اساسی و برای استفاده بهتر را مستاجر با رضایت خود می‌تواند انجام دهد و برای تعمیرات اساسی باید موجر را آگاه کند.

وظایف موجر در قرارداد

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

مستاجر این حق را دارد که قرارداد اجاره را فسخ نماید، اما به شرط آن که یکی از خیارات قانونی یا قراردادی برای او وجود داشته باشد. در این شرایط ابتدا تسویه حساب موجر و مستاجر انجام می‌شود و سپس اجاره به پایان خواهد رسید. وکیل موجر و مستاجر، می‌تواند تمامی امور مربوط به فسخ قرارداد را انجام دهد تا شما درگیر آن نشوید. موجر در زمان فسخ توسط مستاجر، باید پول پیش را به مستاجر پرداخت کند و اگر چک ضمانتی هم نزد اوست، آن را باز گردانده و خانه را تحویل گیرد.

یکی از شرایطی که امکان فسخ قرارداد را برای مستاجر ایجاد می‌کند، ناقص بودن امکانات خانه است. برای مثال در قرارداد آمده است که خانه دارای کولر و سیستم گرمایشی می‌باشد، اما زمانی که مستاجر خانه را تحویل می‌گیرد، متوجه می‌شود که خانه هیچ گونه سیستم سرمایشی و گرمایشی ندارد و یا ممکن است موجر خانه را با ویژگی 100 متر بودن اجاره بدهد اما مشخص شود که آن ملک 70 متر است، در این گونه موارد مستاجر این حق را دارد که اجاره را فسخ کند. لازم به ذکر است که برای فسخ اجاره مراجعه به دادگاه امری واجب است. برای عدم مراجعه به دادگاه می توانید از وکیل موجر و مستاجر استفاده نمائید که تمامی امور را برای شما انجام خواهد داد.

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

فسخ قرارداد توسط موجر

علاوه بر مواردی که تا به این جا ذکر شد، موجر نیز می‌تواند تحت شرایطی قرارداد مربوطه را فسخ نماید. برای مثال، زمانی که مستاجر محل اجاره را برای انجام کارهای خلاف قانون  استفاده کند، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ نماید. همچنین زمانی که مستاجر به گونه‌ای عمل کند که موجب آسیب رسیدن به منزل شود، موجر این توانایی را دارد که به دادگاه درخواست تذکر بدهد. مستاجر نیز باید در این شرایط از انجام هر گونه عملی که موجب آسیب رسیدن به خانه می‌شود خودداری کند و در غیر این صورت، موجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید. وکیل موجر و مستاجر، وکیلی با تجربه بالا است که می‌تواند امور مرتبط با فسخ قرارداد اجاره را برای شما با دقت بالایی انجام دهد. به طور کلی، هر قراردادی را می‌توان با توافق طرفین بر هم زد. در چنین شرایطی که به آن اقاله گفته می‌شود، دو طرف با رضایت خود قرارداد را پایان می‌دهند.

چه مدت زمان برای تخلیه ملک به مستاجر داده می‌شود؟

در پایان نیز به نکته‌ای مهم اشاره می‌کنیم که بیشتر از جانب مستاجرها مطرح می‌شود و آن این است که چقدر مهلت به مستاجر داده می‌شود تا خانه را تخلیه نماید؟ پاسخ این است که فرصت تخلیه بستگی به نظر دادگاه دارد و در اصل باید زمان تخلیه ملک توسط مرجع قضایی مشخص شود. این دادگاه است که یک بازه زمانی برای تخلیه ملک در نظر می‌گیرد. اما به طور کلی برای اجرای حکم پس از صدور اجرائیه، معمولا 10 روز فرصت هست.

مدارک مورد نیاز برای تخلیه ملک

برای این که حکم یا دستور تخلیه ملک را دریافت کنید و بتوانید مراحل دریافت آن را یکی پس از دیگری طی کنید، به مدارکی برای مراجعه به شورای حل اختلاف نیاز خواهید داشت. در این قسمت، کارشناسان گروه حقوقی عدل دانو، مهم‌ ترین مدارک مورد نیاز برای خواسته تخلیه ملک را برایتان آورده اند.

اصل سند مالکیت، اصل مدارک شناسایی، اصل قرارداد اجاره و کپی هر کدام از آن‌ها، جزء مهم‌ ترین مدارکی‌اند که باید با خود برای مراجعه به شورای حل اختلاف همراه داشته باشید. البته این در حالی است که شما خودتان روند پرونده را پیگیری کنید و از وکیل موجر و مستاجر استفاده نکنید. اگر برای حل دعاوی به وجود آمده، از وکیل موجر و مستاجر استفاده می‌کنید، باید اصل وکالت نامه معتبر را نیز به این مدارک ذکر شده اضافه کنید. بدون داشتن وکالت نامه معتبر، پیگیری پرونده به وسیله وکیل موجر و مستاجر امکان پذیر نخواهد بود.

وظایف و نقش وکیل موجر و مستاجر

امروزه، پرونده‌های بسیار زیادی در اختیار وکیل موجر و مستاجر قرار دارد. دلیل آن هم بالا بودن دعاوی بین موجر و مستاجر است. شما باید در دعاوی بین موجر و مستاجر، از وکیل راهنمایی دریافت کنید. همیشه برای انجام کارهای حقوقی بهتر است از وکلای مجرب در همان زمینه استفاده کنید. وکیل موجر و مستاجر با اشراف کاملی که بر قوانین و مسائل حقوقی مربوطه دارد، می‌تواند بهترین نتیجه را برای ما به ارمغان بیاورد.

 

وظیفه وکیل موجر و مستاجر، آشنایی با مراحل مختلف این دعاوی و ارائه بهترین راهکار در هر مرحله است. پس بهتر است بدون هدر دادن وقت و فرصت خود در دادگاه، این کار را به یک وکیل موجر و مستاجر بسپارید. وکیل موجر و مستاجر می‌تواند به خوبی از پس این پرونده بر بیاید و مسیر موفقیت پرونده را برایتان هموار کند. شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی و کمک از بهترین وکیل موجر و مستاجر، به گروه حقوقی عدل دانو مراجعه کنید. وکلایی که در مجموعه حقوقی عدل دانو فعالیت می‌کنند، تماما از بهترین و موفق ترین وکلای موجر و مستاجر کشورمان هستند.

وظایف و نقش وکیل موجر و مستاجر

نتیجه گیری

در این مطلب به موضوع اجاره پرداختیم و آن را از جوانب مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار دادیم. در ابتدای مقاله، با موضوع تعاریف واژه‌ها و اصطلاحات اصلی وارد بحث شدیم و نکات مهمی را ذکر کردیم که آگاهی از آن‌ها می‌تواند تاثیر مهمی بر گرفتن حق و حقوق موجر و مستاجر داشته باشد. همچنین به وظایف وکیل موجر و مستاجر و وکیل قرارداد اجاره اشاره کردیم و گفتیم که حضور چنین وکیلی می‌تواند تمامی امور شما را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرد. شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی از وکیل موجر و مستاجر، به وب سایت عدل دانو مراجعه کنید و پرونده‌های خود را به وکلای ما بسپارید. با دریافت مشاوره حقوقی از وکیل موجر و مستاجر، شانس خود را برای پیروزی در دعاوی به وجود آمده در این زمینه بالاتر خواهید برد.

3.2/5 - (4 امتیاز)
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.