تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

الزام به اخذ پایان کار

برای اینکه سازه‌ای را بر پا کنید و بتوانید آن را به ثبت برسانید، باید مجوزها و تاییدیه های لازم را از مراکز دولتی دریافت کنید. آیا در مورد الزام به اخذ پایان کار و شرایط قانونی آن اطلاعات دارید؟ به نظر شما چرا گرفتن پایان کار ضروری است؟ در این مطلب از گروه حقوقی عدل دانو، قصد داریم دلایل الزام به اخذ پایان کار را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. شما در این مطلب با چیستی پایان کار نیز آشنا خواهید شد. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا اطلاعاتی کافی را در این زمینه به دست آورید. در صورتی که به مشاوره تخصصی نیاز دارید پیشنهاد می کنیم با وکیل ملکی عدل دانو صحبت کنید.

الزام به اخذ پایان کار

چرا اخذ پایان کار ضروری است؟

پایان کار، در واقع سندی است که نشان می‌دهد ساختمان ‌های به وجود آمده دارای استحکام بنا هستند و تاییدیه ‌های لازم را دارا می‌باشند. در مناطق شهری و یا بعضی از روستاهای بزرگ، پس از اینکه ساخت بنا به پایان برسد، مالک باید برای گرفتن پایان کار به شهرداری محل سکونت خود مراجعه کند. پس از آن، قانون، مامور و بازرسان شهرداری را به محل ساختمان می‌ فرستد تا آن را بر اساس نقشه، تصویب و بررسی کنند. این کار جزء مهم ‌ترین کارها در بازرسی از ساختمان‌ های ساخته شده و تایید ساخت اصولی آن‌ ها است.

الزام به اخذ پایان کار، امری بدیهی و واجب است. زمانی که یک ساختمان، فاقد این تاییدیه باشد، نمی‌توان از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. شما، بدون اخذ پایان کار نمی‌توانید خرید و فروش ملک خود را انجام دهید. در واقع می‌توان گفت الزام به اخذ پایان کار، بیشتر به خاطر تایید سلامت خانه و ساخت اصولی آن است. این تایید، توسط مامور شهرداری انجام خواهد شد. مامور، با تخصصی که دارد می‌تواند نسبت به تایید یا رد ساختمان تصمیم گیری کند.

چرا اخذ پایان کار ضروری است؟

قوانین  الزام به اخذ پایان کار

پایان کار، قوانین و ضوابطی دارد که اگر ساختمان‌ های موجود طبق آن اصول طراحی و ساخته شده باشند، امنیت جانی و مالی افراد را بالا می‌برد. حتی افراد به هنگام خرید خانه و قبل از تنظیم سند رسمی در دفترخانه، در صورتی که مالک از ارائه پایان کار خودداری کرد، می‌توانند از مالک درخواست اخذ پایان کار نمایند؛ زیرا وظیفه‌ گرفتن پایان کار بر عهده‌ سازنده ساختمان می‌باشد.

در بعضی از مواقع اگر ساخت و سازها و زیربناهای ساختمانی طبق اصول و مندرجات کارشناسی نباشد، شهرداری می‌تواند کار را تا یک ماه متوقف کند، تا از روند ساخت و ساز بی‌رویه جلوگیری کند و به استفاده از نیروهای کارگر غیر مجاز پایان دهد. اما پس از ممانعت شهرداری، مالک و یا نماینده قانونی او باید تخلفات به وجود آمده را بررسی کند و هر چه زودتر برای برطرف کردن آن‌ها اقدامی بکند؛ در غیر این صورت امکان ادامه روند ساخت و ساز نخواهد بود.

قوانین الزام به اخذ پایان کار

چه قسمت هایی از ساختمان مورد بررسی ماموران شهرداری برای صدور پایان کار قرار می گیرد؟

می‌توانیم حدس بزنیم یکی از مهم ‌ترین سوالاتی که در ذهن شما مطالعه کنندگان این مطلب وجود دارد، سوالی در خصوص بررسی ساختمان توسط نیروهای شهرداری است. لازم است در این باره توضیحاتی را به شما ارائه دهیم تا بدانید برای به اخذ پایان کار، چه قسمت‌ هایی توسط مامور شهرداری کارشناسی می‌شود؟ پس از اتمام مراحل ساخت و ساز و تکمیل ساختمان، هنگامی که شما برای اخذ پایان کار به شهرداری مراجعه می‌نمایید، شهرداری با فرستادن کارشناس متخصص خود تمام قسمت‌ های ساختمان، مثل اجزای مختلف خانه، نوع قسمت بندی‌ های پارکینگ، انباری‌ ها، پشت بام و ساختمان‌ های مجاور آن و حتی  قسمت‌ های مشترک و اختصاصی را مطابق ضوابط شهرسازی بررسی می‌کند، تا سالم بودن ساختمان تایید شود و مطابق آن پروانه ساخت و پایان کار صادر شود.

اما در شهرهای بزرگ، با توجه به تراکم جمعیت، بدیهی است که تعداد ساختمان ‌ها و خانه ‌ها زیاد شود. همین باعث می‌شود که دقت در ساخت و ساز افزایش یابد. باید با در نظر گرفتن تمام شرایط و قوانین در ساخت تمامی خانه ‌ها، از مشکلات به وجود آمده جلوگیری شود. به طور مثال، تاییدیه آتش نشانی در تهران برای تمامی ساختمان‌ های احداث شده الزامی است؛ یا تاییدیه آسانسور جزء مواردی است که باید توجه بیشتری به آن شود. در صورت نبودن این دو تاییدیه، شهرداری از اعطای پایان کار امتناع خواهد کرد.

آیا فرد سازنده بدون پایان کار می تواند به کار خود ادامه دهد؟ جواب این سوال خیر است؛ زیرا در صورت نبود تاییدیه پایان کار، امکان دریافت سند میسر نخواهد بود. همچنین یعنی، ساختمان به وجود آمده دارای تاییدیه‌ های لازم نیست و مالک نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار نماید. در صورتی که مالک برای فروش ملک اقدام نماید، این کار غیر قانونی است و سند رسمی برای آن ساختمان تنظیم نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پایان کار

برای اینکه بتوانید پایان کار را دریافت کنید، باید مدارکی را جمع آوری کنید. اخذ پایان کار بدون داشتن مدارک مورد نیاز امکان پذیر نیست. شما باید ابتدا بدانید که برای دریافت پایان کار باید چه مدارکی را جمع آوری کنید و سپس با تهیه آن‌ ها اقدام به دریافت پایان کار کنید. هر گونه نقص در مدارک جمع آوری شده، می‌تواند باعث عدم صدور پایان کار شود. مهم ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پایان کار عبارتند از اصل تصویر سند، تصویر شناسنامه، رسید پرداخت عوارض نوسازی، حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی و قولنامه معتبر.

اگر شما در خرید ملک با شخصی مواجه شدید که برای ساختمان خریداری شده، اقدام به اخذ پایان کار نکرده است، می‌توانید با مراجعه به دادگاه ‌های حقوقی و دادن دادخواست الزام به اخذ پایان کار، پیگیر این مسئله باشید. اگر ملک دارای خلافی باشد، طبق قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، شخص سازنده، مشمول جریمه نقدی خواهد شد و تنها در صورت پرداخت جریمه تعیین شده می‌تواند پایان کار یا تمدید پروانه ساختمان را بگیرد. اما اگر مالک یا شخص سازنده به این امر بی توجه باشند، کمیسیون می‌تواند با تجدید نظر ماده ۱۰۰، رای به تخریب ساختمان بدهد و ساختمان طبق قانون، در تاریخ ذکر شده، توسط ماموران دولتی تخریب شود.

مدارک مورد نیاز

 

در صورت بروز مشکل در اخذ پایان کار چه می توان کرد؟

همه این مشکلات، در ابتدا می‌تواند با به کارگیری دانش لازم و تخصصی در ساخت و سازهای شهری یا حتی غیر شهری قابل حل باشد؛ زیرا با این کار از خطرات احتمالی که ناشی از ساخت و ساز غیر قانونی یا غیر اصولی است پیشگیری می‌شود. اما به هنگام بروز چنین مشکلاتی، باید چه کاری انجام داد؟ در صورت بروز هرگونه مشکل در گرفتن گواهی پایان کار ساختمان، می‌توانید از یک مشاور حقوقی مانند یک وکیل متخصص ملکی استفاده نمایید. زیرا این اشخاص با داشتن دانش در این زمینه، می‌توانند برای تسهیل در گرفتن پایان کار ساختمان به شما کمک کنند. شما با داشتن وکیل کارآمد و متخصص، دیگر لازم نیست در دادگاه مراحل رسیدگی را به صورت حضوری انجام دهید. یا اگر مشکلاتی چون اخذ نکردن پایان کار توسط فروشنده صورت گرفت، وکیل خریدار می‌تواند او را  ملزم به پرداخت خسارت وارده کند.

در صورت بروز مشکل چه می توان کرد

 

نمونه درخواست الزام به اخذ پایان کار

ریاست محترم مجتمع قضایی…… ،

با سلام؛  احتراما،اینجانب وکیل خواهان، آقا/خانم….. نکات ذیل را به استحضار می‌رساند.

اولا؛ با توجه به اینکه خوانده محترم، مالک رسمی شش دانگ ساختمانی، حاوی پانزده آپارتمان (مجتمع آپارتمانی) با پلاک ثبتی …. مفروز از پلاک ثبتی……… فرعی از اصلی مذکور، به شماره ثبت ….. صفحه…. دفتر املاک ….. بخش ….. تهران، به نشانی…..است؛

و ثانیا ؛ با عنایت به اینکه خوانده، شش دانگ یک دستگاه آپارتمان از پانزده آپارتمان را با کلیه متعلقات آن، مستند به تصویر مصدق قرارداد عادی پیش ‌فروش به شماره… مورخ …. ، در ازاء ثمن به مبلغ ….. ریال به موکل، فروخته و مبلغ …. ریال از ثمن معامله را از موکل دریافت نموده است؛

و ثالثا؛ با نظر به اینکه مستند به بند….. شروط ضمن عقد همان مبایعه ‌نامه، خوانده متعهد گردیده که آپارتمان پیش ‌فروش شده را ظرف مدت ….. ماه از تاریخ تنظیم قرارداد فوق ‌الذکر، احداث/ تکمیل و تحویل موکل نموده و در نهایت، با اخذ پایان‌کار و صورت مجلس تفکیکی، نسبت به تنظیم تقسیم‌ نامه رسمی در دفتر اسناد رسمی….. تهران، جهت انتقال رسمی مورد معامله، اقدام نماید، لیکن پس از احداث و تحویل آپارتمان مذکور به موکل بنده، از بقیه تعهدات مذکور، امتناع کرده است؛

رابعا؛ با توجه به اینکه وقوع بیع صحیح شرعی بین موکل و خوانده فوق‌الذکر مسلم است، لذا موارد ذیل، مورد استدعاست:

پیش از حلول جلسه رسیدگی، صدور دستور مبنی بر استعلام ثبتی، به منظور احراز مالکیت خوانده، وفق ماده 212 ق.آ.د.م؛

در ماهیت دعوی، صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به اخذ پایان‌کار و صورت مجلس تفکیکی و حضور در دفتر اسناد رسمی و تنظیم تقسیم ‌نامه رسمی آپارتمان موضوع پلاک ثبتی …… ، توأم با پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله، وفق مادتین 10 و 219  قانون مدنی و مواد 198 و 212 و 515 و 519 ق.آ.د.م و اصول حاکمیت اراده، لزوم و صحت قرارداد فیمابین و التزام طرفین به محترم شمردن مفاد آن.

مزایای اخذ پایان کار توسط وکیل

اخذ پایان کار، فرآیند خاصی را طی می‌کند که کمی پیچیده است. شخصی می‌تواند برای اخذ پایان کار موفق باشد که آگاهی کامل را در این خصوص دارا باشد. شما می‌توانید با کمک یک وکیل الزام به اخذ پایان کار، به شیوه قانونی و خیلی راحت فرآیند پایان کار را در مسیر خود قرار دهید. اخذ پایان کار توسط وکیل، مزایای بسیار زیادی برایتان به همراه خواهد داشت که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.اخذ پایان کار توسط مالک ساختمان، زمان زیادی به طول خواهد انجامید. شما می‌توانید این کار را در زمان کمتری و با کمک وکیل در الزام به اخذ پایان کار انجام دهید. مداخله وکیل در این زمان، می‌تواند کار شما را راحت کند.

 

گفتیم که ملک ساخته شده ممکن است دچار تخلفاتی باشد. یکی از مزایای اخذ پایان کار توسط وکیل در همین مرحله است. زمانی که ساختمان مربوطه دارای  تخلفات ساختمانی باشد، پرونده‌اش به کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری‌ها ارجاع می‌شود. عبور از این کمیسیون‌ها کار دشواری است که یک شخص معمولی با داشتن اطلاعات پیش پا افتاده نمی‌تواند انجام دهد. این مسئله در دیوان اداری نیز فرآیند پیچیده ‎ای را دنبال می‌کند و در صوت غفلت مالک، ممکن است جریمه ‌های سنگینی برای او در نظر گرفته شود. در این زمان، وکیل می‌تواند با اطلاعاتی که از مسائل حقوقی الزام به اخذ پایان کار دارد، به شما کمک کند تا از این ماجرا رهایی یابید.

مزایای اخذ پایان کار توسط وکیل

نتیجه گیری

الزام به اخذ پایان کار، در ساخت ساختمان اهمیت بالایی دارد. ساختمانی که فاقد پایان کار باشد، غیر قانونی است. در این مطلب با اهمیت الزام به اخذ پایان کار آشنا شدید و دانستید که وجود آن تا چه حد ضروری است. کارشناسان ما همچنین یک نمونه درخواست الزام به اخذ پایان کار نیز برایتان ارائه کردند تا بیشتر با آن آشنا شوید. الزام به اخذ پایان کار به خاطر تایید سلامت ساختمان و شیوه احداث آن است. پیشنهاد می‌کنیم بدون مشاهده پایان کار، ساختمانی را خریداری نکنید. با توجه به اهمیتی که الزام به اخذ پایان کار داشت، کارشناسان ما در موسسه حقوقی عدل دانو سعی کردند، کامل ‌ترین توضیحات را در این خصوص برایتان ارائه کنند.

3/5 - (1 امتیاز)
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.