تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

طلاق از طرف زن

بسیاری از زوجین پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک، تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند. با توجه به این که طلاق مکروه‌ترین حلال خداست، در بسیاری از مواقع تنها راه پیش روی زوجین است. در کشور ما بر اساس قوانین شرعی، غالبا حق طلاق برای مرد است. اما طلاق از طرف زن هم امکان‌پذیر است. شرایط طلاق از طرف زن پیچیده‌تر از مرد است. مردها بدون ذکر دلیل و بدون وجود شرایط خاص می‌توانند درخواست طلاق دهند اما درخواست طلاقی که از سوی زن داده می‌شود، نیازمند شرایط و چارچوب‌های ویژه است. در بسیاری از موارد ممکن است زوجین نتوانند با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند. در این صورت قانون در شرایط خاص این امکان را برای زن به‌وجود آورده است که بتواند درخواست طلاق دهد و از همسر خود جدا شود. طلاق از طرف زن با بخشیدن مهریه یا شرایط مشابه همراه است. از آن جایی که شرایط این گونه طلاق نیاز به مشورت و دقت فراوان دارد، بهتر است از طریق یک وکیل مجرب و کاربلد اقدام کنید تا این مسیر را به شکل بهتری طی کنید. مجموعه حقوقی عدل ‌دانو در کنار شماست تا با کمک کارشناسان و وکلای این مجموعه، بتوانید از شرایط و قواعد حقوقی مربوطه آگاه شوید.

طلاق از طرف زن

روش‌های طلاق از طرف زن

در روش اول گفته می‌شود در صورتی که ادامه داشتن زندگی مشترک زن را دچار عسر و حرج و مخاطرات جانی کند، با توجه به ماده‌ 1146 ناظر به ماده‌ 1130 قانون مدنی، می‌تواند درخواست طلاق دهد. در این شرایط در دادگاه مربوطه شرایط موجود بررسی می‌شود و در صورت تایید، حکم طلاق صادر می‌شود. یکی دیگر از روش‌های طلاق از طرف زن، داشتن حق طلاق است که در زمان عقد نکاح در صورت توافق، در اختیار زن قرار می‌گیرد. سومین روش طلاق از طرف زن این است که مرد یکی از شرایط دوازده‌گانه‌ زمان عقد نکاح را زیر پا بگذارد. در صورتی که مرد این شرایط را پذیرفته و امضا کرده باشد و در زندگی مشترک آن‌ها را رعایت نکند، زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد. این شرایط دوازده‌گانه عبارتند از:

  • استنکاف مرد از نفقه یا عدم توانایی در دادن آن به مدت 6 ماه.
  • مبتلا بودن زوج به بیماری لاعلاج.
  • اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا الکل طوری که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار کند.
  • جنون مرد زمانی که امکان فسخ ازدواج نباشد.
  • اشتغال مرد به شغلی که باعث آبروریزی برای زن است.
  • حبس زوج برای مدت پنج سال یا بیش‌تر.
  • شوهر زندگی زناشویی را به مدت 6 ماه متوالی بدون عذر موجه ترک کرده باشد.
  • محکوم شدن مرد به مجازات حدی و تعزیری.
  • مرد بعد از گذشت 5 سال زندگی نتواند بچه دار شود.
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش.
  • بد رفتاری شوهر.
  • در صورت مفقودالاثر شدن زوج به مدت 6 ماه پس از رجوع زوجه به دادگاه.

روش های طلاق از طرف زن

چه مدارکی برای طلاق از طرف زن نیاز است؟

یکی از اصلی‌ترین مدارکی که برای دادخواست طلاق مورد نیاز است، سند ازدواج رسمی است. اگر اصل سند ازدواج در دسترس شما نبود، می‌توانید از دفترخانه‌ محل ازدواج خود، رونوشت آن را تهیه کنید. شناسنامه و کارت ملی نیز از دیگر مدارکی است که برای ثبت دادخواست طلاق به آن احتیاج دارید. اگرمدرک دیگری دارید که می‌تواند بر روی روند طلاق تاثیر بگذارد، باید به دادگاه ارائه دهید. در صورتی که  زن از وکیل استفاده کند، می‌تواند در دادگاه حضور نداشته باشد.

چه مدارکی برای طلاق از طرف زن نیاز است؟

شرایط مهریه

بر اساس قوانین شرعی و عرفی مهریه یکی از ارکان ازدواج محسوب می شود که می‌تواند عندالمطالبه یا پس از طلاق دریافت شود. در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن باشد، می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه‌ خود را بذل کند. در این شرایط می‌تواند با احراز عسر و حرج و مخاطراتی که برای وی به‌وجود آمده است، درخواست طلاق خلعی از دادگاه داشته باشد و باقی مبلغ مهریه‌ خود را دریافت کند. اگر پیش از این زوجین توافقی در ارتباط با مهریه کرده باشند، می‌توانند از آن در دادگاه استفاده کنند و به آن رسیدگی شود. شرط تصنیف دارایی در صورتی قابل اجرا است که درخواست طلاق از طرف مرد داده شده باشد. در غیر این صورت قابل اجرا نخواهد بود.

شرایط نفقه و اجرت‌المثل

یکی دیگر از مواردی که مرد در راستای ازدواج در قبال زن متقبل می‌شود، نفقه است. در طلاق از طرف زن تا زمانی که وی در عده است، باید پرداخت نفقه از سمت مرد انجام گیرد. اما در صورتی که توافق دیگری در این مورد بین زوجین انجام شده باشد، قابل بررسی و اجرا است. باید به این نکته نیز اشاره نمود که اگر دخول انجام نشده باشد، الزامی به پرداخت نفقه از سوی مرد وجود ندارد. در صورتی که زن درخواست اجرت‌المثل داشته باشد، این مبلغ بر اساس مدت زمان ازدواج تا طلاق زوجین مشخص می‌شود. این اجرت‌المثل بر اساس ملائت و مکنت مرد تعیین می‌شود و بر اساس نظر کارشناس رسمی شورای اصناف، هفت میلیون ریال به‌عنوان مبلغ حداقلی آن مشخص می‌شود.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

امروزه با بالا رفتن آمار طلاق شاهد جدایی‌هایی هستیم که دوران عقد صورت می‌گیرد. طلاق از طرف زن می‌تواند در این دوران نیز صورت گیرد. شرایط طلاق از طرف زن در این دوران به ارتباط میان زوجین بستگی دارد. تا زمانی که مراسم عروسی برگزار نشده  و دخول انجام نشده باشد، زن می‌تواند نصف مهریه‌ خود را مطالبه نماید. اما اگر عمل دخول انجام شده باشد یا زن باکره باشد، بر اساس ماده‌ی 1085 قانون مدنی، می‌تواند( با حق حبس) تا زمانی که تمام مهریه داده نشود، با همسر خود همبستری نکند.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

شرایط طلاق از طرف زن در صورت باکرگی

با توجه به این که برای ازدواج زن باکره باید اجازه‌ی پدر یا جد پدری او باشد، برای طلاق این شرط وجود ندارد. این بدان معنی است که قانون به زن باکره این اجازه را می‌دهد که بدون وجود اجازه‌ پدر خود درخواست طلاق را ثبت نماید. نکته‌ای که در ارتباط با مهریه‌ی زن باکره وجود دارد این است که این فرد می‌تواند نصف مهریه‌ خود را دریافت نماید. اگر دلیل باکره ماندن زن این باشد که زندگی مشترک آن دو شروع نشده است و مرد از داشتن رابطه‌ی جنسی امتناع کرده است، یا هر دلیل دیگری که متوجه مرد باشد، زن می‌تواند با درخواست خود رای طلاق را از دادگاه دریافت کند.

طلاق از طرف زن در صورت باکره بودن، با در نظر گرفتن این مسئله که زندگی مشترک شروع نشده است، مخصوصا این که زن به حق حبس استناد کند، دشوار است. از این رو بهتر است در این شرایط از یک وکیل خانواده کمک بگیرید و با توضیح دادن شرایط موجود، بهترین راه‌حل را پیدا کنید. در این زمینه می‌توانید از  وکلای مجرب مجموعه حقوقی عدل دانو مشاوره بگیرید.

شرایط طلاق از طرف زن در صورت باکرگی

شرایط حضانت فرزندان

یکی از نکات مهمی که همیشه در زمان طلاق مورد توجه قرار می‌گیرد، حضانت فرزندان است. در طلاق از طرف زن نیز قانون به همین ترتیب عمل می‌کند. بر اساس ماده‌ی 29 قانون حمایت از خانواده در صورتی که پیش از طلاق توافقی برای حضانت فرزندان تصمیمی صورت نگرفته باشد، باید در ضمن حکم طلاق برای حضانت فرزندان تصمیم قضایی گرفته شود. به‌ طور کلی حضانت فرزندان تا هفت سالگی با مادر است و پس از آن حضانت آن‌ها برعهده‌ پدر قرار می‌گیرد. دختران پس از 9 سالگی و پسران پس از 15 سالگی می‌توانند انتخاب کنند که ترجیح می‌دهند با پدر یا مادر خود زندگی کنند.

به‌صورت کلی قاضی وظیفه دارد در زمان تصمیم‌گیری و رای برای حضانت فرزندان، مصلحت آن‌ها را در اولویت قرار دهد. در این شرایط مهم نیست که فرزند چند سال دارد. در صورتی که قاضی تشخیص دهد این فرد با پدر یا مادر خود زندگی بهتری دارد، باید فارغ از سن و سال او حضانت را به پدر یا مادر وی بدهد.

مدت زمان طلاق از طرف زن

طلاق یک مسئله‌ دوجانبه است و هر کدام از زوجین این اجازه را دارند که در روند آن اعتراض کنند. بر اساس قانون طلاق و آیین دادرسی مدنی، با اعتراض هر کدام از زوجین سه دادگاه را طی می‌کند. اولین دادگاه، دادگاه بدوی است. دومین دادگاه، دادگاه تجدید نظر استان مربوطه و دیگری دیوان عالی کشور است. در صورتی که یکی از طرفین اعتراض کند، زمانی که انتظار می‌رود این پرونده سه دادگاه مذکور را طی کند، یک سال است. اما اگر کسی در زمان طی شدن این روند اعتراضی نکند، معمولاً بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد.

مدت زمان طلاق از طرف زن

مراحل طلاق از طرف زن

زن پس از گرفتن تصمیم برای پایان دادن به زندگی زناشویی خود، باید طی مراحلی درخواست طلاق خود را ثبت کند. این فرد در اولین مرحله باید در سامانه‌ تصمیم ثبت‌نام کند. در مرحله‎ی بعدی دو طرف باید در جلسات مشاوره‌ای شرکت کنند. سپس در گام سوم درخواست طلاق از طرف زن تنظیم می‌شود و به دادگاه خانواده ارائه می‌شود. در صورتی که زن شرایط دادخواست طلاق را داشته باشد، دادگاه خانواده‌ی مربوطه درخواست وی را به جریان می‌اندازد و روند قانونی آن طی می‌شود.  پس از طی این مراحل نوبت به جلسه‌ی دادرسی می‌رسد. در این جلسه، دلایلی که از سمت زن مطرح شده، بررسی می‌شود. در صورتی که این دلایل قابل قبول بود، حکم طلاق صادر می‌شود. مرحله‌ی بعدی مرحله‌ تجدید نظر است. طرفین می‌تواند از دادگاه تقاضای تجدید نظر داشته باشند. در نهایت پس از این که نتیجه‌ی تجدید نظر توسط دادگاه مشخص شد، طرفین طلاق می‌توانند درخواست فرجام‌خواهی را از طریق دیوان عالی کشور داشته باشند. پس از آن که حکم قطعی طلاق صادر شد، به دو طرف به مدت 6 ماه زمان داده می‌شود تا با مراجعه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند و با جاری کردن صیغه‌ی طلاق به‌صورت شرعی و قانونی از یک‌دیگر جدا شوند.

طلاق توسط وکیل چه مزایایی دارد؟

طلاق از طرف زن به آسانی طلاق از طرف مرد نیست و همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، شرایط و چارچوب‌های مخصوص به خود را دارد. هم‌چنین ممکن است اعتراض‌هایی از جانب مرد در دادگاه صورت بگیرد که پاسخ دادن به آن‌ها نیازمند راه و روش‌های کارشناسانه باشد. از این رو معمولاً توصیه می‌شود تا در این مسیر از یک وکیل خانواده کمک بگیرید. این فرد با تجربه‌ای که دارد می‌تواند مواد و شرایط قانونی را برای شما شرح دهد و بر آن اساس به شما کمک کند تا این مسیر را به بهترین شکل طی کنید.

سخن آخر

طلاق مکروه‌ترین حلال خداوند است اما زوجین پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک خود، تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند. در کشور ما بر اساس قوانین شرعی درخواست طلاق باید از سمت مرد صورت بگیرد اما در شرایطی نیز می‌تواند درخواست طلاق از سمت زن باشد. از این شرایط می‌توان به عسر و حرج زن، غیبت طولانی‌مدت، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه‌ی همسر اول و… اشاره کرد. در طلاق از طرف زن بهتر است از یک وکیل خانواده‌ استفاده شود تا با تجربه و دانش خود بتواند در این مسیر بهترین نتیجه را برای شما کسب کند. مجموعه حقوقی عدل‌دانو می‌تواند در این شرایط در کنار شما باشد تا روند حقوقی کار شما به درست‌ترین شکل ممکن انجام شود.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.