تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

ضرب و جرح

بسیار پیش می‌آید که دو شخص به دلایل مختلف دچارعدم تفاهم و در نتیجه ضرب و جرح می‌شوند. این مسئله می‌تواند به شکل دعوای کلامی باشد و یا پیچیده تر شده و حالت آسیب جسمی یا همان ضرب و جرح به خود بگیرد. همچین احتمال دارد این اتفاق به نهایت خود برسد و موجب مرگ یکی از طرفین ماجرا شود. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات حقوقی خود را در این باره افزایش دهید و با نکات مهم در این باره آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید. ما در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت و همچنین به وظایف وکیل ضرب و جرح اشاره خواهیم کرد. همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی دارید وکیل کیفری عدلدانو در کنار شما خواهد بود.

ضرب و جرح

تعاریف ضرب و جرح

ابتدا به معنی ضرب می‌پردازیم و در ادامه معنی واژه جرح را خواهیم گفت. در اصطلاح حقوقی، به آسیبی ضرب گفته می‌شود که موجب خونریزی نمی‌شود. برای مثال، صرفا فشاری به یکی از اندام‌ها وارد می‌شود که در نتیجه آن هیچ گونه خونریزی ایجاد نمی‌شود. لازم به ذکر است که اگر خونریزی در زیر پوست باشد، برای مثال خون مردگی ایجاد شود، این مورد نیز مصداق ضرب قرار می‌گیرد. به طور کلی، زمانی گفته می‌شود ضربه ایجاد شده است که خونریزی ظاهری رخ نداده باشد.

اما به آسیبی جرح گفته می‌شود، که موجب باز شدن بافت‌ها از یکدیگر می‌شود و در نهایت موجب خونریزی ظاهری خواهد شد. در این گونه موارد که می‌تواند به دلیل خراشیده شدن بافت باشد و یا موجب پارگی رگ شود، جرح گفته می‌شود. اگر بخواهیم چند مثال از انواع جرح را ذکر کنیم، می‌توانیم به مواردی مانند قطع شدن عضو و یا سوختگی اشاره کنیم.

مجازات ضرب و جرح چیست؟

در قانون، به طور صریح به مجازات ضرب و جرح اشاره شده است. بنابراین، می‌توان با مراجعه به قانون، از نوع مجازات تعیین شده آگاه شد. اما به طور کلی، اگر کسی به هر دلیل، موجب جرح انسانی دیگر شود، چه منجر به قطع عضو شود و یا نشود، مرتکب جرم شده است. تفاوتی ندارد که این مسئله از روی عمد باشد و یا نباشد، به هر صورت این جرم محرز است. لازم به ذکر است که این جرم تنها جنبه خصوصی دارد و در صورت گذشت شاکی، مجرم مجازات نخواهد شد. در ادامه به طور خاص به مجازات ضرب و جرح در قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کنیم. ماده 614 در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان داشته :

هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که ‌موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به‌ مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل‌ مجنی‌علیه گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه ‌اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم ‌تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم‌ خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب به پرداخت ‌دیه نیز محکوم می‌شود. البته در حال حاضر با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، قسمت حبس به درجه شش، یعنی بیش از شش ماه تا دو سال کاهش یافته است. برای آن که یک جرم ضرب و جرح اثبات شود، باید چند عامل در کنار یک دیگر قرار گیرند. این شرایط را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید. پس با ما همراه باشید.

مجازات ضرب و جرح چیست؟

شرایط تحقق جرم ضرب و جرح

برای آن که یک جرم ضرب و جرح محقق شود، لازم است تا شرایطی فراهم باشد. در غیر این صورت جرمی محرز نمی‌شود. اولین مسئله این است که شخص آسیب دیده انسان زنده باشد. بنابراین، اگر فردی مرتکب ضرب و جرح به میت شود جرم او متفاوت است. دومین مورد از شرایط تحقق جرم ضرب و جرح، این است که عمل مثبت و انجام شده موجب آسیب دیدن کسی شود و نه این که ترک فعلی موجب آسیب رسیدن به او شود. بنابراین، اگر شخصی عملی را انجام دهد که در نتیجه آن شخصی آسیب ببیند، مرتکب این جرم شده است. اما اگر کاری نکند و آن شخص آسیب ببیند، در این صورت شخص مقابل این جرم را مرتکب نشده است، که البته قانون برای این مورد نیز تدابیری اندیشیده است که مشاوره حقوقی با وکیل ضرب و جرح، می‌تواند نکات لازم را در این باره برای شما روشن نماید.

یکی دیگر از شرایط محرز شدن جرم ضرب و جرح، این است که شخص نسبت به آن علم و آگاهی داشته باشد، که این علم می‌تواند به دو دسته تقسیم ‌شود؛ اولین مورد، علم به موضوع است. یعنی، این که شخص بداند زمانی که مرتکب ضرب و جرح می‌شود، این آسیب را به انسانی زنده وارد می‌کند. دومین مورد، علم به حکم است. به این معنا که شخص مجرم بداند که آسیب وارد شده دارای مجازات، در قانون مجازات اسلامی است. بنابراین تحقق علم به مورد اول، یعنی موضوع، برای ایجاد این جرم لازم است. اما در مورد علم به حکم، فرض بر این است که تمام مردم جامعه از آن آگاهی دارند و عدم علم به حکم، پذیرفته نیست.

 

لازم به ذکر است که علم به حکم، توسط قانون قطعی شناخته شده است. به این معنا که تمام اشخاص وظیفه دارند از قانون اطلاع داشته باشند و بدانند که مرتکب شدن چنین عملی مستحق مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی می‌باشد. یکی دیگر از موارد مطرح در ضرب و جرح، مسئله گروهی بودن آن است که در ادامه بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید. استفاده از وکیل با تجربه در موضوع ضرب و جرح نیز، می‌تواند شما را از جوانب مختلف مسئله آگاه کند و به شما کمک نماید تا تمامی حقوق خود را باز پس گیرید.

شرایظ تحقق

 

ضرب و جرح به صورت گروهی

در برخی از موارد، درگیری بین اعضای دو گروه صورت می‌گیرد و تمام اعضا به صورت‌های مختلفی در آن درگیری شرکت می‌کنند. قانون مجازات اسلامی برای این مواقع نیز تدابیری اندیشیده است و برای هر یک از افراد شرکت کننده در منازعه گروهی نیز، مجازاتی در نظر گرفته است. بنابراین زمانی که دو گروه در یک درگیری شرکت می‌کنند، چه آسیب ببینند و چه موجب آسیب رسیدن به شخص دیگری شوند، در هر صورت دارای مجازات می‌باشند. برای آن که از مجازات این گروه آگاهی پیدا کنیم باید به ماده ۶۱۵ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مراجعه کنیم که در این قانون به شکل صریح به مجازات افراد شرکت کننده در درگیری‌های گروهی اشاره شده است.

به طور خاص، زمانی که یک درگیری منجر به قتل یکی از افراد شود، هر یک از افراد شرکت کننده در درگیری محکوم به حبس از یک تا سه سال می‌شود و در صورتی که آن درگیری در نهایت به نقص عضو یکی از اعضای شرکت کننده در درگیری منجر شود، هر یک از آن نفرات دیگر محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال می‌شوند. در نهایت نیز اگر این درگیری موجب ضرب و جرح شود، اعضای شرکت کننده در درگیری نیز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شوند. یک وکیل ضرب و جرح، می‌تواند این مسئله را به طور دقیق پیگیری کند تا حق هیچ یک از طرفین ضایع نشود. برای مشاوره با یک وکیل ضرب و جرح، می‌توانید به صورت‌های مختلفی مانند ارتباط تلفنی و یا ارتباط آنلاین اقدام نمایید.

ضرب و جرح به صورت گروهی

دفاع مشروع چیست؟

در موضوع ضرب و جرح، موارد مختلفی مطرح می‌شود و سوالات گوناگونی برای کاربران پیش می‌آید که یکی از مهم ترین سوالات، مسئله دفاع مشروع است. برای پاسخ دادن به این مسئله ابتدا به تعریف این موضوع اشاره می‌کنیم و در نهایت خواهیم گفت که در چه شرایطی دفاع، مشروع محسوب می‌شود و می‌توان از قوانین مرتبط با آن استفاده نمود.

به طور کلی، دفاع مشروع مسئله‌ای پیچیده است و اثبات آن کار دشواری به حساب می‌آید و باید شرایط بسیار زیادی دست به دست هم دهند تا دفاع، مشروع محسوب شود. از نظر لغوی، دفاع مشروع به عملی گفته می‌شود که شخصی برای دفاع از خود و یا دیگری انجام می‌دهد و منجر به آسیب فرد متجاوز می‌شود. یکی از مواردی که برای تحقق دفاع مشروع لازم است، این است که زمان کافی برای مداخله مامورین انتظامی وجود نداشته باشد. اگر تمامی شرایط محرز شود، می‌توان گفت که دفاع مشروع بوده است و چون فرد برای دفاع از خود و یا دیگری مرتکب جرمی شده است، مجازات نخواهد شد.

دفاع مشروع چیست؟

وکیل ضرب و جرح

حال که با پرونده‌های ضرب و جرح آشنا شدید، نوبت آن است تا کارایی وکیل ضرب و جرح را نیز بشناسید. از آن جایی که پرونده‌های ضرب و جرح پروسه طولانی را دنبال می‌کنند و قواعد پیچیده‌ای برای هر کدام از آن‌ها وجود دارد، شما به تنهایی نمی‌توانید از پس آن برآیید. در این مواقع است که وکیل ضرب و جرح به کمک شما می‌آید. وکیل ضرب و جرح می‌تواند در منازعات مسلحانه و دعاوی رایج در دادسراها از حق و حقوق شما دفاع کند.

منازعات بسیاری در محیط‌های خانوادگی، کاری، همسایگی و سایر موارد به وجود می‌آید که در برخی موارد به ضرب و جرح منتهی می‌شود. همه این درگیری‌ها و نزاع‌ها معمولا به تشکیل پرونده در دادگاه ختم می‌شوند. اما آیا می‌توان به تنهایی از پس مسائل حقوقی رایج در پرونده برآمد؟ پاسخ خیر است؛ چرا که شما نمی‌توانید به تنهایی در مدت زمان نه چندان زیاد، تمامی قوانین مربوط به پرونده ضرب و جرح را شناسایی کنید. اخذ مشاوره از وکیل ضرب و جرح و سپردن پرونده به او، می‌تواند به شما آرامش خاطر دهد.

وکیل ضرب و جرح

گروه حقوقی عدل دانو

تا این جای مطلب، هر آن چه را که لازم بود در خصوص ضرب و جرح دانستید. همچنین دانستید که وجود یک وکیل ضرب و جرح تا چه میزان می‌تواند بر روند پرونده تاثیر گذار باشد. حال که با اهمیت حضور وکیل ضرب و جرح آشنا شدید، باید به دنبال بهترین وکیل برای این کار باشید. گروه حقوقی عدل دانو، با سابقه طولانی که در حل مسائل حقوقی دارد، می‌تواند بهترین راهنما برای شما باشد.

موسسه حقوقی عدلدانو، ماهر ترین وکلای ضرب و جرح را در اختیار دارد. وکلای انتخابی عدل دانو، با سپری کردن فیلدهای مخصوص، به بهترین و آماده ترین حالت ممکن در اختیار شما قرار خواهند گرفت. شما می‌توانید خیلی راحت تمامی پرونده‌های حقوقی ضرب و جرح را به ما بسپارید تا در مدت زمانی نه چندان طولانی، شاهد نتیجه مثبت آن باشید. البته در مسائل حقوقی، هیچ چیزی حتمی نخواهد بود. اما از آن جایی که وکلای ما جزء با سابقه ترین وکیل‌های ضرب و جرح هستند، می‌توانید تا حدودی خیال خود را از سپردن پرونده خود به یک تیم قوی آسوده کنید.

حرف آخر

در این مقاله به موضوع ضرب و جرح پرداختیم و تلاش نمودیم تا آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به تعاریف ضرب و جرح اشاره کردیم و گفتیم که ضرب به آسیبی گفته می‌شود که منجر به خونریزی نمی‌شود و جرح نیز آسیبی است که منجر به خونریزی ظاهری می‌شود. همچنین به مجازات جرم ضرب و جرح در قانون مجازات اسلامی اشاره کردیم. علاوه بر این، به موضوع ضرب و جرح گروهی اشاره کردیم و مجازات هر یک از افراد شرکت کننده در این گونه نزاع‌ها را ذکر کردیم. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از نکات مطرح شده در موضوع ضرب و جرح، به وکیل ضرب و جرح مراجعه کنید و از دانش او برای کمک استفاده نمائید. این وکیل، می‌تواند تمامی امور کیفری مربوط به ضرب و جرح را برای شما انجام دهد و به شما کمک کند تا به حقوق قانونی خود برسید.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.