تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

جرم فروش مال غیر

تعدی به اموال دیگران یکی از اشکال تجاوز است که امروزه با عبارت فروش مال غیر شناخته می شود. شاید برایتان سوال باشد که مجازات فروش مال غیر چیست؟ این جرم در دسته کدام جرم ها قرار میگیرد؟ معنای لغوی فروش مال غیر کاملا مشخص است. فروش مال غیر به این معنا است که فرد و یا افرادی اقدام به فروش اموالی نمایند که مالک آن نیستند. جرم فروش مال غیر، یکی از جرم‌هایی است که امروزه در دادگاه‌ها پرونده‌های زیادی از آن در جریان است. اگر قصد دارید با این اصطلاح حقوقی، یعنی جرم فروش مال غیر، بیشتر آشنا شوید، باید تا انتهای این مطلب با وکیل کیفری گروه حقوقی عدلدانو همراه شوید.

جرم فروش مال غیر

آشنایی با جرم فروش مال غیر

در قانونی که سال 1308 تصویب گردید، عنوان شده است که “انتقال هر قسم مال متعلق به غیر عیناً یا منفعتاً توسط اشخاص به دیگری، با سوء نیت  و بدون مجوز قانونی، جرم است”. پس هر گونه انتقال مال دیگری یا منفعت آن در قالب فروش مال غیر قرار می‌گیرد و یکی از مصادیق و موارد خاص از کلاهبرداری است. یکی از اشکال متداول در تعدی و تجاوز به اموال و مایملک دیگران نیز جرم فروش مال غیر است. اگر اموالی که برای دیگرانند نقل و انتقال یابند، جرم فروش مال غیر صورت گرفته است.

این نقل و انتقال، می‌تواند در مورد خود مال یا منفعت حاصل از آن باشد. اگر چنین مسئله‌ای پیش آمده باشد، بهتر است با کمک گرفتن از یک وکیل کیفری که به قوانین حقوقی جرم فروش مال غیر آشنا است به حل و فصل آن پرداخت. جرم فروش مال غیر، سبب رسیدن ضرر و زیان مالی به افراد خواهد شد و از این نظر اهمیت دارد.

جرم فروش مال غیر چگونه است؟

جرم فروش مال غیر، به این صورت است که انتقال دهنده اقدام به انتقال مال می‌کند، در صورتی که آن مال به وی تعلق ندارد. پس فرآیند انتقال مال به صورت متقلبانه صورت می‌پذیرد، زیرا از لحاظ قانونی کسی حق انتقال مالی را دارد که مالک آن باشد و یا مجوز این کار را به صورت قانونی داشته باشد. در این صورت، کسی که اقدام به فروش مال غیر کرده است خود را مالک مال و یا کسی که اختیار فروش آن را به صورت قانونی دارد معرفی می‌کند.

به همین دلیل، فروش مال غیر یکی از اشکال کلاهبرداری (یکی از انواع خاص آن) تلقی می‌شود. اگر بخواهیم به دسته بندی این جرم اشاره نماییم، در دسته جرایم علیه اموال قرار خواهد گرفت. بنابراین، دانستید که جرم فروش مال غیر چگونه است.

مجازات فروش مال غیر

برای این که جرم فروش مال غیر محقق شود و پیگرد قانونی داشته باشد، باید این جرم به وقوع پیوسته باشد. مرحله اثبات جرم در فروش مال غیر یکی از مراحل مهم و ضروری محسوب می‌شود. اين جرم از جمله جرايم مقيد به شمار مي آيد. اما ضرر بالقوه براي تحقق رکن مادي آن کفايت نموده و نياز به ضرر بالفعل نيست. همچنین این عمل باید از روی سوء نیت و به اراده فرد انجام گرفته باشد و نه از روی اجبار و تهدید. اما این که برای جرم فروش مال غیر چه مجازاتی در نظر گرفته می‌شود، سوالی است که کارشناسان گروه حقوقی عدل دانو در این قسمت پاسخ آن را به شما خواهند داد و به راحتی با مجازات فروش مال غیر آشنا خواهید شد.

 

بسته به این که جرم فروش مال غیر چه ضرری را به فرد تحمیل می‌نماید، مجازات‌های مختلفی را شامل می‌شود. در این جرم، فرد مجرم باید تمام مالی که تصرف شده است را به مالک برگرداند. علاوه بر رد مال مالک، و بازگرداندن مال تصرف شده، این جرم می‌تواند از یک تا هفت سال حبس را به دنبال داشته باشد.اگر فردی که مرتکب این جرم شده است یکی از کارکنان دولت باشد به صورت دائم از خدمات دولتی منفصل می‌شود. علاوه بر انتقال دهنده، اگر انتقال گیرنده در هنگام انتقال از عدم مالکیت انتقال دهنده آگاه باشد به عنوان شریک جرم شناخته شده و همین مجازات‌ها برای او نیز اعمال می‌شود. با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال 99، این جرم از جرایم قابل گذشت محسوب شده و اگر شاکی اعلام رضایت و گذشت کند، مجرم مجازات نخواهد شد.

مجازات فروش

 

حکم فروش مال غیر

همان طور که پیش تر نیز ذکر شده، برای فروش مال غیر و یا انتقال مال غیر، علاوه بر جریمه نقدی (معادل مالی که شاکی متضرر شده است)، یک تا هفت سال حبس نیز در نظر گرفته شده است. البته تمام این موارد در صورتی است که جرم به اثبات برسد.

حکم فروش مال غیر

مالک مال منتقل شده در جرم فروش مال غیر

اگر مالک، مطلع نباشد که مال تحت اختیار وی منتقل شده است، پس از اطلاع باید ظرف مدت زمان حداکثر یک ماه، انتقال گیرنده (فردی که مال به او منتقل شده است) را مطلع نماید. اگر مالک از این کار سرپیچی نماید، به معنای رضایت دادن آن است و دیگر جرمی صورت نگرفته است.

البته لازم به ذکر است که اگر این انتقال مال غیر، بدون مجوز قانونی باشد جرم محسوب می‌شود و مجازات در پی خواهد داشت، در غیر این صورت این عمل انتقال مال غیر محسوب نخواهد شد. برای مثال، اگر فرد با استفاده از وکالت نامه‌ای که از مالک دارد اقدام به این انتقال کند، در صورتی که این انتقال با اختیارات مندرج در وکالت نامه مطابقت داشته باشد، عملی غیر قانونی مرتکب نشده است.

انتقال گیرنده

انتقال گیرنده مال، در فروش و یا انتقال مال غیر در صورتی مجرم شناخته می‌شود که نسبت به عدم مالکیت فروشنده و نداشتن مجوز قانونی وی عالم باشد. در غیر این صورت و عدم اطلاع، جرمی مرتکب نشده است. در صورت اطلاع، انتقال گیرنده نیز در محضر دادگاه مجرم تلقی شده و مطابق قانون مجازات می‌شود.

تفاوت معامله فضولی با فروش مال غیر

معامله فضولی به معامله‌ای گفته می‌شود که در آن شخصی بدون اجازه و یا وکالت از جانب شخص دیگر به معامله برای او بپردازد. در فروش مال غیر و یا انتقال مال غیر، فرد انتقال دهنده خود را به عنوان مالک معرفی می‌کند و قصد رساندن اضرار به مالک را دارد. معامله فضولی در دسته حقوقی قرار می‌گیرد و جرم فروش مال غیر در دسته کیفری است.

تفاوت معامله فضولی با فروش مال غیر

تنظیم شکایت

برای تعقیب افراد مرتکب این جرم، دادسرای عمومی و انقلاب مرجع ذی صلاح است. در شکایت برای جرم فروش مال غیر، باید به دادسرایی رجوع کرد که جرم در آن حوزه رخ داده است. در صورتی که فرد یا افرادی که مرتکب این جرم هستند متواری گشته‌اند، باید به دادسرای عمومی و انقلاب مراجعه کرد، زیرا این مرجع صلاحیت لازم برای رسیدگی دارد.

دادسرای عمومی و انقلاب این اختیار را دارد که متهم را در هر ناحیه‌ای که هست (در صورت متواری بودن) با استفاده از نیابت قضایی جلب ‌کند. در صورتی که به هر دلیلی نتوان متهم را جلب کرد، می‌توان با بررسی شکایت شاکی و تنظیم کیفر خواست متهم را به صورت غیابی محاکمه کرد. برای جبران ضرر و زیان مال باخته، امکان توقیف اموال متهم نیز وجود دارد. اما چه کسی می‌تواند در پرونده جرم فروش مال غیر و در این دادسرا موفق تر ظاهر شود؟ شخصی می‌تواند در پرونده جرم فروش مال غیر پیروز باشد که مهارت و علم بالاتری داشته باشد و نسبت به قوانین مربوط به این زمینه نیز آگاه تر باشد.

وکیل فروش مال غیر

برای موفق شدن در هر امری، بهتر است از متخصصان در آن امر کمک گرفت. به همین منظور، توصیه می‌کنیم که حتما از راهنمایی‌های یک وکیل کیفری استفاده نمایید. لازم به ذکر است، برای به سرانجام رسیدن تمام این مراحل و بازگشت اموال، باید از یک وکیل کیفری کمک بگیرید. تجربه و آشنایی کامل با قوانین، مهم ترین مولفه‌هایی است که یک وکیل خوب دارا است. به علاوه، وکلا آشنایی لازم را با رویه‌ای که دادگاه در پیش خواهد داشت دارند و می‌توانند راه‌هایی را به موکل پیشنهاد نمایند که زودتر به نتیجه مطلوب خود دست یابد و بتواند در پرونده جرم فروش مال غیر نیز موفق تر عمل کند. در بسیاری از موارد، فرد متخلف برای این که از مجازات شانه خالی کند از قوانینی که وجود دارد استفاده می‌کند. برای مثال، در صورتی که به دادگاه اثبات شود که فرد متخلف خبر نداشته که این مال به او تعلق ندارد، مجازاتی شامل حال او نخواهد شد.

کمک گرفتن از وکیل فروش مال غیر، باعث می‌شود تا در صورت بروز و وقوع جرم، امکان اثبات آن برای دادگاه بیشتر گردد. همچنین وکیل می‌تواند به شما در تمام مراحل، از جمله شکایت و جمع آوری شواهد و مدارک کمک نماید. وکیل در جرم فروش مال غیر، بیشتر از هر فرد دیگری با اسناد مورد توجه و مورد قبول دادگاه آشنایی دارد و می‌‌تواند از به هدر رفتن زمان، هزینه و انرژی جلوگیری کند. علاوه بر موارد ذکر شده، کمک گرفتن از یک وکیل، مزایای دیگری را هم به ارمغان خواهد آورد. در این مورد لازم است جرم ابتدا تشخیص داده شود و سپس تایید شود. با کمک گرفتن از وکیل فروش مال غیر، این فرایند در مدت زمان کوتاه تری قابل انجام است.

وکیل فروش مال غیر

آشنایی با زیر و بم‌های قانونی کمک می‌کند تا وکیل، توانایی بیشتری برای اثبات جرم و محکوم کردن متهم داشته باشد. در صورت کمک گرفتن از وکیل، نیازی به حضور شاکی در دادگاه نیست و وکیل می‌تواند به جای او در دادگاه حضور یابد. در صورت لزوم، وکیل این امکان را خواهد داشت که اموال متهم را توقیف نماید و از این مسئله به عنوان اهرم فشاری برای هر چه زودتر به نتیجه رسیدن پرونده بهره جوید. با استخدام وکیل، روند پرونده تسریع شده و زودتر به نتیجه می‌رسد و امکان اثبات ادعا نیز بیشتر خواهد شد. اما چگونه می‌توان بهترین وکیل را برای پرونده جرم فروش مال غیر انتخاب کرد؟ چگونه می‌توان وکیلی را یافت که تمام این ویژگی‌ها و توانایی‌ها را در خصوص جرم فروش مال غیر داشته باشد؟

مجموعه حقوقی عدل دانو، یکی از بهترین و بزرگ ترین موسسات حقوقی کشورمان است که با داشتن وکلای ماهر و با سابقه، می‌تواند به شما که گرفتار پرونده جرم فروش مال غیر هستید کمک کند. وکلای جرم فروش مال غیر، که در گروه حقوقی عدل دانو فعالیت می‌کنند، تسلط بالایی بر قوانین جرم فروش مال غیر دارند و به همین دلیل می‌توانند با ارائه بهترین راهکارها در زمان‌های دشوار، پیچیدگی پرونده جرم فروش مال غیر را بر طرف کنند و مسیر پرونده را به سمت پیروزی شما ببرند.

وکیل گروه حقوقی عدل دانو

 

نتیجه گیری

در مجموع، در بررسی جرم فروش مال غیر نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، این است که افرادی که با انتقال و فروش اموال افراد دیگر سر و کار دارند باید بدانند که هر گونه فروش بدون مجوز اموال دیگران ، نوعی جرم فروش مال غیر محسوب می‌شود که باید بررسی شود. شما در این مطلب، با جرم فروش مال غیر و موضوعات پیرامون آن آشنا شدید و دانستید که وکیل فروش مال غیر چه وظایفی بر عهده دارد. کارشناسان موسسه حقوقی عدلدانو، به صورت تمام وقت آماده کمک به شما و بررسی پرونده جرم فروش مال غیر هستند. کارشناسان عدل دانو، در این مطلب تمامی نکات لازم جهت آشنایی شما با جرم فروش مال غیر را در اختیارتان قرار داده‌اند و شما می‌توانید پاسخ تمامی سوالات ذهن خود را از موضوعات مطرح شده در این مطلب، دریافت کنید.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.