تهران - خیابان صابونچی - نبش خرمشهر - پلاک 109 - واحد ۱

ثبت تغییرات شرکت

ثبت شرکت، یکی از موضوعات مهمی است که باید در مورد آن اطلاعات لازم را داشته باشید. اما باید علاوه بر آشنایی با ثبت شرکت، با ثبت تغییرات شرکت نیز آشنا شوید و اطلاعات کافی را در خصوص آن نیز داشته باشید. دارندگان یک شرکت پس از ثبت، می‌توانند تغییراتی در آن ایجاد کنند. اکثر این تغییرات، مربوط به تغییرات اساسنامه‌ای است. ثبت تغییرات شرکت، یک موضوع بسیار مهم و حساس است. در این مطلب از مجموعه خدمات حقوقی عدلدانو، قصد داریم به صورت کاملا مفصل در خصوص مراحل ثبت تغییرات شرکت و سایر موضوعات پیرامونی آن، از جمله هزینه‌ها با شما صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با کارشناسان عدل دانو همراه باشید.

ثبت تغییرات شرکت

منظور از ثبت تغییرات شرکت چیست؟

در هر کار و حرفه‌ای، ممکن است پس از زمانی که وارد آن می‌شوید، قصد تغییر و تحول در آن را داشته باشید. ثبت شرکت نیز به این گونه است. ثبت تغییرات شرکت، یکی از مسائل بسیار مهم است که باید با آن آشنا باشید. منظور از ثبت تغییرات شرکت چه نوع تغییراتی است؟ شاید این سوال یکی از پر تکرار ترین سوالاتی باشد که شما در خصوص ثبت تغییرات شرکت در ذهن خود داشته باشید. معنی و مفهوم این عبارت بسیار ساده است. ثبت تغییرات شرکت برای همان تغییراتی است که در بطن یک شرکت به وجود می‌آید.

این تغییرات، در واقع همان تغییراتی هستند که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق‌العاده و یا در جلساتی که هیئت مدیره به دلایلی برگزار می‌کنند، صورت می‌گیرد. تغییرات شرکت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود و ایجاد هر تغییر نیاز به طی کردن مراحلی دارد. هر گونه ثبت تغییرات شرکت، نیاز به تنظیم صورت جلسه از آن و ارائه کردن آن به مرجع ثبتی دارد. طبق ماده 200 قانون تجارت، ثبت یک سری از تغییرات شرکت الزامی است.

منظور از ثبت تغییرات شرکت چیست؟

چه مواردی از ثبت تغییرات شرکت الزامی است؟

شاید در طول روز در یک شرکت تغییرات گسترده‌ای به وجود آید. آیا باید همه آن‌ها را ثبت کرد؟ پاسخ خیر است. چرا که طبق قانون، ثبت همه تغییرات شرکت الزامی نیست؛ اما شما باید یک سری از تغییرات را که در قانون تجارت نیز به آن اشاره شده است، ثبت کنید. این تغییرات کدام‌اند؟ در ادامه، کارشناسان گروه حقوقی عدل دانو به معرفی این موارد الزامی ثبت تغییرات شرکت خواهند پرداخت.

تغییر اسم شرکت، تغییرات اساسنامه،  تعیین کیفیت تفریغ حساب یا خروج و تبدیل برخی از شرکا، تمدید مدت شرکت (اضافه بر قرارداد)، انحلال شرکت و تغییر مدیران شرکت از جمله موارد ضروری ثبت تغییرات شرکت است. ثبت این تغییرات ذکر شده ضروری است. شما برای این که ثبت تغییرات شرکت را انجام دهید، باید صورت جلسه‌ای را تهیه و تنظیم کنید. این صورت جلسه باید با موضوع ثبت تغییرات شرکت باشد و آن را به مراجع ثبتی ارائه کنید.

تایید ثبت تغییرات شرکت

گفتیم که برای ثبت تغییرات شرکت، باید این تغییرات را به مراجع ثبتی، در قالب یک صورت جلسه تنظیم و ارائه کنید. اما چگونه این تغییرات تایید و در مراجع ثبتی به ثبت خواهند رسید؟ اداره ثبت کل شرکت‌ها، در صورت رعایت قوانین و اصول قانونی در صورت جلسه و مطابقت این موارد با پرونده اصلی، آگهی ثبت تغییرات شرکت را برایتان صادر خواهد کرد.

علاوه بر آشنایی با ثبت تغییرات شرکت، باید نحوه اعمال تغییرات شرکت را نیز بشناسید. تغییرات شرکت به 3 حالت است که تنظیم می‌شوند. این سه حالت عبارتند از هیئت مدیره، مجمع عمومی فوق‌العاده و مجمع عمومی عادی. هر کدام این موارد ذکر شده، وظایفی دارند که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تایید ثبت تغییرات شرکت

وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده

هر کدام از موارد ذکر شده، می‌توانند در قالب موقعیتی که دارند، تغییراتی را در شرکت ایجاد کنند. وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده به 6 مورد محدود می‌شود. انحلال شرکت، اجازه صدور اوراق قرضه، افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر در مواد اساسنامه،  ایجاد سهام ممتاز و تغییر در تعداد مدیران و خدمت آن‌ها تمام وظایفی است که مجمع عمومی فوق‌العاده بر عهده دارد و می‌تواند برای ثبت تغییرات شرکت، آن‌ها را اعمال کند.

تغییرات اساسنامه‌ای که مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند در قالب ثبت تغییرات شرکت اعمال کند عبارت‌اند از: تغییر نام شرکت، تغییر محل شرکت و تغییر در موضوع شرکت. هر یک از تغییرات در مجمع عمومی فوق العاده می توانند اعمال کند. در نتیجه باید گفت که تمامی موارد تغییر در اساسنامه، باید به ثبت برسند. مگر مواردی که در کل، تغییر ممنوع است و نباید ایجاد شود. اما شما علاوه بر آشنایی با وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده، باید با وظایف مجمع عمومی عادی نیز آشنا باشید.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

وظایف مجمع عمومی عادی

در مورد ثبت تغییرات شرکت، مجمع عمومی عادی نیز دارای وظایفی است. وظایف مجمع عمومی عادی به 5 مورد تقسیم می‌شوند: انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان، تعیین خط مشی شرکت و رسیدگی کردن و تصمیم گیری در مورد تمامی امور شرکت (البته باید در خصوص وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده استثنا قائل شد)، تصویب ترازنامه و دستور مستقیم تقسیم سود بین صاحبان سهام،  تعیین روزنامه کثیرالانتشار و  رسیدگی به ترازنامه و حساب کردن سود و زیان مالی سال گذشته، تمامی وظایفی هستند که بر عهده مجمع عمومی عادی می‌باشند.

نحوه اعمال ثبت تغییرات شرکت را که بر 3 حالت تنظیم می‌شد برایتان توضیح دادیم. البته گفتیم که هیئت مدیره نیز می‌تواند برای ثبت تغییرات شرکت اقدام کند. این وظایف هیئت مدیره، باید از پیش تعیین شده باشند و آن‌ها بدانند که در مورد ثبت تغییرات شرکت دارای چه حد و مرزی هستند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت

برای این که بتوانید کار ثبت تغییرات شرکت را انجام دهید، به مدارکی نیاز خواهید داشت. باید سعی کنید مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت را تمام و کمال همراه خود داشته باشید. وجود نقص در مدارک ارائه شده، به شما اجازه اعمال ثبت تغییرات شرکت را نخواهد داد. اما چه مدارکی برای انجام ثبت تغییرات شرکت نیاز است؟ یا به عبارتی، باید برای ثبت تغییرات شرکت چه مدارکی را تهیه و جمع آوری کرد؟ در این قسمت، کارشناسان گروه حقوقی عدل دانو، تمامی مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت را به شما معرفی خواهند کرد.

کپی اساسنامه شرکت، صورت جلسه، لیست سهام داران شرکت و میزان سهم هر کدام از آن‌ها، کپی برابر اصل تمامی مدارک شناسایی اعضای جدید شرکت، حضور تمامی مدیران و شرکا در صورت انحلال شرکت، کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت و مدارک شناسایی افرادی که خارج خواهند شد برای ثبت تغییرات شرکت ضروری است. سعی کنید تمام این مدارک مورد نیاز را به صورت کامل و با دقت جمع آوری کنید. آشنایی با مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت و جمع آوری آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تهیه دقیق این مدارک می‌تواند به شما کمک کند، کار ثبت شرکت را در مدت زمانی کم و بدون مشکل انجام دهید.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

حال که با مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت آشنا شدید و دانستید که جهت انجام این کار باید چه مدارکی همراه خود داشته باشید، باید مراحل انجام این کار را نیز بشناسید. برای این که کار ثبت تغییرات شرکت را انجام دهید، باید با مراحل انجام این کار مو به مو آشنا باشید و بدانید برای ثبت تغییرات شرکت باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. آشنایی با مراحل ثبت تغییرات شرکت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در یک حالت کلی، شرکت‌ها برای ایجاد و ثبت تغییرات، باید چند اقدام را به صورت مرحله به مرحله انجام دهند. ابتدا باید بگوییم که شما باید در وهله اول، اقدام به تنظیم صورت جلسه کنید. تنظیم صورت جلسه و امضا ذیل تمام اوراق توسط شرکا، مرحله اول برای ثبت تغییرات شرکت است. پس از این مرحله، باید به ترتیب مراحل بعدی یعنی مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، بارگذاری مدارک و درج کردن اطلاعات آورده شده در سامانه،  ارسال مدارک به وسیله پست به اداره ثبت شرکت‌ها، مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها و پرداخت کردن هزینه‌های قانونی، پرداخت هزینه روزنامه رسمی و صدور آگهی را انجام دهید. سعی کنید در انجام مراحل ثبت تغییرات شرکت، نهایت دقت و توجه را به خرج دهید.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

مدت زمان ثبت تغییرات شرکت

یکی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص ثبت تغییرات شرکت وجود دارد، مدت زمان انجام این کار است. مدت زمان ثبت تغییرات شرکت، جزء مهم ترین سوالاتی است که اشخاص داوطلب و متقاضی برای انجام این کار در ذهن خود دارند. گفتیم که برای ثبت تغییرات شرکت، باید صورت جلسه تغییرات را تهیه کنید. پس از این که صورت جلسه تغییرات را ثبت کردید، و پذیرش نهایی را خواستید، 3 روز فرصت دارید. این 3 روز فرصت، برای تحویل مدارک شما به پست است. این که مدت زمان ثبت تغییرات شرکت تا چه زمانی به طول خواهد انجامید به تلاش‌های شما و وقتی که صرف می‌کنید بستگی دارد.

برای مثال اگر تمام مراحل را با دقت و بدون مشکل و معطلی انجام دهید، ثبت تغییرات شرکت در 10 روز کاری انجام خواهد شد. به جهت این که صورت جلسات باید به وسیله کارشناس مورد بررسی قرار گیرد، ثبت در کم تر از این زمان امکان پذیر نیست. اگر قصد دارید تا ثبت تغییرات شرکت را در کم ترین زمان انجام دهید، باید تهیه مدارک لازم و مراحل ثبت تغییرات شرکت را با دقت انجام دهید.

هزینه ثبت تغییرات شرکت

آشنایی با هزینه ثبت تغییرات شرکت، یکی دیگر از مهم ترین موضوعاتی است که باید در خصوص آن اطلاعات لازم را به دست آورید.  هزینه ثبت تغییرات شرکت، بر حسب چندین معیار مشخص خواهد شد. اما ابتدا باید بدانید، نوع تغییرات شرکت است که تا حد زیادی هزینه ثبت تغییرات شرکت را مشخص می‌کند. البته این که ثبت تغییرات شرکت در کدام مکان انجام می‌شود نیز در هزینه‌ها تاثیر گذار است. برای مثال، انجام امور ثبت شرکت در یک شهر کوچک در مقایسه با یک استان قابل مقایسه نیست. برای این که خیلی دقیق با هزینه‌های ثبت تغییرات شرکت آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان گروه حقوقی عدل دانو ارتباط برقرار کنید.

هزینه ثبت تغییرات شرکت، معمولا با توجه به 2 عامل مشخص می‌شود. نوع تغییرات شرکت که مشخص کننده تعداد صورت جلسات است، هزینه ثبت شرکت را مشخص می‌کند و علاوه بر این، آگهی روزنامه رسمی شرکت نیز جزء هزینه ثبت تغییرات شرکت است. این دو عامل، میزان هزینه شما را مشخص می‌کنند. برای مثال، هزینه روزنامه رسمی برای آگهی تغییرات شرکت، حدودا 200 هزار تومان می‌باشد.

هزینه ثبت تغییرات شرکت

یک شرکت در طول مدت فعالیت خود دچار چه تغییراتی می‌شود؟

تا کنون با مراحل ثبت تغییرات شرکت آشنا شدید و دانستید که ثبت تغییرات شرکت چه مراحلی را دنبال می‌کند. در این قسمت، قصد داریم در خصوص تغییراتی که ممکن است یک شرکت در طول مدت فعالیت خود انجام دهد، صحبت کنیم. شما باید بدانید که ثبت تغییرات شرکت، شامل چه تغییر و تحولاتی می‌شود. به ادامه مطلب توجه کنید تا توضیحات تکمیلی که کارشناسان ما در این خصوص برایتان ارائه کرده‌اند را ببینید.

حق امضا

گفتیم که در طول فعالیت یک شرکت، ممکن است تغییرات گسترده‌ای به وجود بیاید. حق امضا یکی از مهم ترین تغییرات شرکت‌ها است. این تغییر را می‌توان جزء رایج ترین تغییراتی نام گذاری کرد که در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شوند. ایجاد هر گونه تغییر در حق امضا، می‌بایستی در مجمع عمومی مطرح شود. البته، می‌توان این موضوع را در جلسه اعضای هیئت مدیره نیز مطرح کرد. در صورتی که اعضا این صورت جلسه را تایید کنند، می‌توانند با تنظیم آن در قالب تغییر حق امضا، این مسئولیت را به شخص دیگری واگذار کنند. اما نباید فراموش کنید که این تغییرات و سپردن این مسئولیت به شخص جدید، باید در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

حق امضا

نقل و انتقال سهام و تغییر آدرس شرکت

نقل و انتقال سهام، یکی دیگر از موارد تغییرات شرکت است که در بعضی از انواع شرکت‌ها باید در اداره ثبت شرکت‌ها آن را به ثبت برسانید. بین انتقال سهام از شرکت‌های سهامی عام و خاص تفاوت‌هایی وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید. به طور کل، حق انتقال در شرکت‌های سهامی عام کاملا آزاد است. شرکا می‌توانند هر زمانی که بخواهند با انتقال سهام خود، از شرکت خارج شوند.

اما تغییر آدرس شرکت؛ تغییر آدرس شرکت یکی دیگر از موارد الزامی ثبت تغییرات شرکت است که باید حتما در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. زمانی که بخواهید شرکت ثبت شده، محل فعالیت یا همان موقعیت خود را تغییر دهد، باید این تغییر آدرس را به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع بدهید. اگر در خاطر داشته باشید، گفتیم که تغییر آدرس از جمله وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده است.

نقل و انتقال سهام و تغییر آدرس شرکت

منحل شدن شرکت و تغییر اعضای هیئت مدیره

مجمع عمومی فوق‌العاده، باید یک وظیفه دیگر را از سری وظایف ثبت تغییرات شرکت انجام دهند. هر کسب و کاری، روزی در اوج و روزی در راه شکست گام بر می‌دارد. همان طور که ممکن است یک شرکت با نیروی بسیار زیاد، احداث شود و فعالیت کند، ممکن است روزی نیز با شکست و انحلال رو به رو شود. انحلال شرکت، جزء اموری است که شما باید آن را در سامانه ثبت تغییرات شرکت‌ها به ثبت برسانید.

اما گاهی ممکن است اعضای هیئت مدیره، بنا به دلایل مختلف تغییر کنند. زمانی که یک شرکت، تغییراتی را در اعضای هیئت مدیره خود اعمال کند، باید این تغییرات را نیز به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برساند.  شاید برایتان سوال باشد که آیا تغییر پست اعضای هیئت مدیره نیز، جزء ثبت تغییرات شرکت‌ها می‌باشد یا خیر؟ بله. هر گونه تغییر در تعداد اعضا یا تغییر سمت آن‌ها نیز باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد. حتی تغییرات بازرسین را نیز باید در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند.

تغییر در سرمایه شرکت یا ادغام و تغییر در موضوع فعالیت

دو مورد از دیگر موارد حائز اهمیت که باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد، تغییر موضوع فعالیت شرکت و تغییر در سرمایه شرکت است. ادغام یا تغییر موضوع شرکت، جزء وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده است. زمانی که موضوع فعالیت یک شرکت به کلی تغییر کند، باید این تغییر با تنظیم صورت جلسه به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد. علاوه بر این، تغییر در سرمایه نیز باید به ثبت برسد.

شاید برایتان سوال باشد که منظور از کاهش و افزایش سرمایه چیست؟ در واقع، منظور از کاهش یا افزایش سرمایه، همان افزایش تعداد یا ارزش سهام شرکت‌های سهامی یا بالا و پایین شدن شرکت‌ها و ارزش سهم آن‌ها است. ثبت این موارد، در ثبت تغییرات شرکت‌ها، جزء وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده است. این موارد، در ثبت تغییرات شرکت‎ها از اهمیت بالایی برخوردارند و شما باید حتما این موارد را در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید.

آیا می‌توان تابعیت شرکت را تغییر داد؟

البته نظر مخالفی ام وجود دارد که معتقد هستند، در تمامی شرکت‌ها می‌توان با اتفاق آراء تابعیت را تغییر داد؛ که با توجه به مؤخرالتصویب بودن لایحه، چنین نظری آن چنان قابل دفاع نیست.

نتیجه گیری

در این مطلب از موسسه حقوقی عدل دانو، سعی کردیم یکی از مهم ترین موضوعات در خصوص ثبت تغییرات شرکت‌ها را به شما معرفی کنیم. در این مطلب، کارشناسان ما هر آن چه را که لازم بود، در خصوص ثبت تغییرات شرکت‌ها با شما به اشتراک گذاشتند و مراحل ثبت تغییرات شرکت‌ها و مواردی که شامل این تغییرات می‌شدند را به شما معرفی کردند.

با مطالعه این مطلب، می‌توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص ثبت تغییرات شرکت‌ها، هزینه‌ها، چگونگی ثبت و سایر موضوعات پیرامونی آن را به دست آورید. در طول مطلب، به تمامی سوالات موجود در ذهنتان در این زمینه پاسخ داده شده است. شما می‌توانید در صورت مطرح شدن سوالات جدید در ذهنتان، با کارشناسان گروه حقوقی عدل دانو ارتباط برقرار کنید.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
سوال یا دیدگاهتان را مطرح کنید

اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد و صرفا جهت اطلاع رسانی‌های بعدی است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.